Â
امام خامنه ای اشاره Ùرمودند تکریم مسئولین در اسلام پذیرÙته‌شده Ùˆ مطلوب است، ولی تملق اغراق‌آمیز هرگز پذیرÙته‌شده نیست. به نظر شما، اساساً Ú†Ù‡ تÙاوتی بین این Û² واژه وجود دارد؟
از نظر عر٠و مردم، تÙاوت تکریم Ùˆ تملق امری روشن Ùˆ معلوم است. تکریم به این معناست Ú©Ù‡ خدمت‌هایی Ú©Ù‡ Ùردی برای جامعه، یک گروه خاص یا Øتی Ùردی دیگر انجام می‌دهد نادیده گرÙته نشود Ùˆ از صاØب خدمت تشکر کنیم، ولی باید توجه داشت Ú©Ù‡ این تشکر باید در Øد خدمت باشد. اگر تعری٠و تکریم بیش از خدمتی باشد Ú©Ù‡ ارائه شده است Ùˆ Ú¯Ùتار به نوعی باشد Ú©Ù‡ از Øد تعری٠به خاطر خدمت عبور کند Ùˆ این تعری٠به جهت دستیابی به خدمات جدید باشد، تملق است.
به عبارت دیگر، تعری٠از آن Ùرد در Ùضای خدمت‌هایی Ú©Ù‡ انجام داده صورت نگرÙته است، بلکه به دنبال این بوده‌ایم Ú©Ù‡ او را در وضعیتی قرار دهیم Ú©Ù‡ دایره‌ی همکاران خودش را جوری گسترش دهد Ú©Ù‡ ما هم در داخل آن دایره قرار گیریم. این همان تملق است.
همچنین اگر بدون اینکه خودمان توجه داشته باشیم، از کلمات Ùˆ الÙاظی استÙاده کنیم Ùˆ به طر٠مقابل القا کنیم Ú©Ù‡ توانایی‌های ویژه‌‌ای دارد Ùˆ بر همین اساس باعث شویم او به Øیطه‌ی کارهایی Ú©Ù‡ در آن‌ها تخصصی ندارد وارد شود، تملق کرده‌ایم Ùˆ این تملق بدتر از تملق نوع اول است، چون Øداقل در نوع اول ممکن است Ùایده‌ای دنیوی نصیب تملق‌گو شود، ولی در نوع دوم نه در این دنیا برای او Ùایده‌ای Øاصل می‌شود Ùˆ نه در آخرت، چون این گونه تملق نوعی دروغ‌گویی است.
با توجه به این نکته، باید مطلبی را عرض کنم. اصولاً تکریم در یک Øد مشخصی واجب است Ùˆ به مثابه‌ی شکرانه‌ی خدمت است. ما در روایات داریم «لم یشکر المخلوق، لم شکر الخالق» Ùˆ این بدان معناست Ú©Ù‡ ما باید شکرگزار باشیم Ùˆ تشکر کنیم Ùˆ Ùقط در همین Øد. از تشکر باید به اندازه‌ی Ú©Ùایت استÙاده کرد. همین Ú©Ù‡ کلمات سپاس Ùˆ تشکر به کار رود، این Øد یقینی است Ú©Ù‡ واجب است. بیش از آن، چون ممکن است وارد Øیطه‌های ‌‌شبهه‌‌ناک شود، مناسب به نظر نمی‌رسد. ما دستور داریم Ú©Ù‡ از شبهات دوری کنیم Ú©Ù‡ مبادا در Øریم Øرام قرار گیرد.
چقدر خوب است Ú©Ù‡ در جمهوری اسلامی در همه‌ی تکریم‌ها به همان Øد تشکر اکتÙا کنیم، چون قصد Ùقط انجام وظیÙÙ‡ است Ùˆ نه بیشتر. مازاد آن را به اجر معنوی مسئولین موکول کنیم. در برخی از موارد، با این تعریÙ‌های غیرلازم باعث از بین رÙتن اجر Ùˆ منزلت اÙراد می‌شویم، چون در بعضی مواقع این تعاری٠Ùسادهایی را در Ù¾ÛŒ دارد.
اصلاً برخی از اقدامات را نمی‌شود با پول Ùˆ تعری٠برابر دانست Ùˆ از طرÙÛŒ اگر قرار باشد مسئولی صرÙاً در قالب پول Ùˆ تمجید کار کند، نه انگیزه‌ای برای او Øاصل می‌شود Ùˆ نه پولی می‌تواند جایگزین خدمتش شود. برای مثال، مسئولی در مسندی قرار دارد Ú©Ù‡ جانش در خطر است Ùˆ هیچ پولی نمی‌تواند با جان انسان برابری کند. بنابراین اینجا تنها چیزی Ú©Ù‡ می‌تواند Ù…Øرک انسان باشد آن پیوند Ùˆ قراردادی است Ú©Ù‡ با خداوند متعال بسته است.
خداوند متعال در سوره‌ی توبه، آیه‌ی ۱۱۱، می‌Ùرماید: «إن الله اشترى من المؤمنین أنÙسهم وأموالهم بأن لهم الجنه یقاتلون ÙÛŒ سبیل الله Ùیقتلون ویقتلون وعدا علیه Øقا ÙÛŒ التوراه والإنجیل والقرآن ومن أوÙÙ‰ بعهده من الله Ùاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به وذلک هو الÙوز العظیم» خدای متعادل جان Ùˆ مال مؤمنین را در برابر بهشت خریده است. بنابراین بیاییم این قرارداد Ùˆ خرید Ùˆ Ùروش را در همان Ø³Ø·Ø Ø§Ù„Ù‡ÛŒ Ù†Ú¯Ù‡ داریم Ùˆ با این تمجیدها، نیت‌های الهی را خراب نکنیم Ú©Ù‡ خدای‌نکرده خسر الدنیا Ùˆ الآخره ‌شویم.
در برخی از موارد نیز کارهایی وجود دارد Ú©Ù‡ در برابر Øقوق صورت می‌گیرد. وقتی کسی کاری انجام می‌دهد Ùˆ Øقوقش را می‌گیرد، تشکر از او تنها از این بابت است Ú©Ù‡ آن Ùرد کار خود را خوب انجام داده است، اما اگر بخواهد تمجید بیشتر شود، اØیاناً او را به اشتباه می‌اندازد Ú©Ù‡ گویا کار Ùوق‌العاده‌ای انجام داده است Ùˆ باید از دیگران طلبکار باشد. ما در قراردادهایمان وظایÙÛŒ داریم Ùˆ باید آن کارها را انجام دهیم. بنابراین، ‌‌با توجه به شرایط Øاکم بر قراردادهای کاری، تعاری٠مازادی Ú©Ù‡ از Ùرد می‌شود قطعاً تملق Ùˆ Øرام است.
گسترش Ùرهنگ تمجید Ùˆ تملق Ú†Ù‡ تبعات سوئی بر Ùضای Ùرهنگی Ùˆ اخلاقی جامعه دارد؟
در ابتدا نیت‌های خالص الهی را به هم می‌زند، دوم اینکه هر کسی Ú©Ù‡ می‌خواهد کاری انجام دهد، اگر در تمجید Ùˆ تعریÙØ´ ذره‌ای کمبود اØساس کند، طلبکار می‌شود Ùˆ در نتیجه در کار خدشه وارد می‌شود، سوم اینکه اگر Ùردی بخواهد کاری را انجام دهد، آن را مساوی با تعری٠و تمجیدی Ú©Ù‡ از او صورت گرÙته است انجام می‌دهد Ùˆ بنابراین در بین اÙراد در تمجید Ùˆ تعری٠از او مسابقه‌ای به وجود می‌آید Ùˆ در غیر این صورت کارها عقب می‌اÙتد Ùˆ Ùسادهایی در این زمینه گریبان‌گیر امور اجرایی مملکت خواهد شد.
با توجه به بیانات مکرر امام خامنه ای  در مخالÙت با این موضوع، برخی رÙتارهای جاهلانه Ú©Ù‡ بعضاً دستاویزی برای تخریب رهبری از سوی بیگانگان می‌شود Ú†Ù‡ توجیهی دارد؟
ما باید با هوشیاری، از وقوع چنین قضایایی جلوگیری کنیم Ùˆ بدانیم Ú©Ù‡ Ùعالیت دروغین دشمن اثر نخواهد داشت. دشمن به راست یا دروغ قضایا کاری ندارد Ùˆ با خصومت رÙتار می‌کند. ما باید قوه‌ی تشخیص ØÙ‚ Ùˆ باطل را در خودمان تقویت کنیم Ú©Ù‡ بØمدالله مردم ما به خوبی باطل‌شناس هستند. پس هرچه دشمن بر طبل باطل بکوبد، هیچ اثری بر روند کار ما نخواهد داشت.
 چگونه می‌توان Ùرهنگ Ùˆ ادبیات تمجید Ùˆ تملق را در بین مسئولین، Ú©Ù‡ بعضاً به Ø¢Ùت تبدیل شده Ùˆ ثمرات نامطلوبی داشته است، از بین بÙرد؟
رسانه‌ها باید در این زمینه بیشتر اÙشاگری کنند Ùˆ هر کجا تملق مشاهده‌ شد اعتراض خود Ùˆ مردم را بلند اعلام کنند. البته این بدان معنا نیست Ú©Ù‡ از Ùردا خبرگزاری‌ها، سایت‌ها Ùˆ روزنامه‌ها، هر Ùرد یا رÙتاری را متهم به تملق کنند. اگر واقعاً مطلب بویی از تملق دارد، ضمن انتشار آن، باید در ذیل مطلب تذکر دهند Ú©Ù‡ این پیام بوی تملق دارد. به این روش آرام‌آرام اÙن‌شاءالله این معضل برطر٠خواهد شد.
 Øضرت‌عالی مهم‌ترین دغدغه‌ی امام خامنه ای را از Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù† این موارد در Ú†Ù‡ می‌بینید؟
 این امر Ùسادی است Ú©Ù‡ به Ùساد اداری، Ùساد روابط اجتماعی Ùˆ در نتیجه تزلزل جامعه‌ی مدنی نبوی می‌انجامد، زیرا ما در سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه Ùˆ آله) مشاهده می‌کنیم Ú©Ù‡ ایشان به شدت از این قضیه پرهیز می‌کردند. متأسÙانه یکی از Ùسادهایی Ú©Ù‡ در مدینه‌ی Ùاضله‌ی نبوی امکان دارد به وجود آید این است Ú©Ù‡ تملق جایگزین تشکر Ùˆ تکریم ‌‌شود.
اÙن‌شاءالله با گره زدن اعمال خود به نیت‌های الهی ‌‌از این موارد جلوگیری کنیم. مسئولین در هر سطØÛŒ باید از اشاعه‌ی تملق‌‌‌گویی جلوگیری کنند Ùˆ از رئیس‌جمهور گرÙته تا رئیس مجلس، رئیس قوه‌ی قضائیه Ùˆ هر مسئولی Ú©Ù‡ بویی از تملق اØساس کرد باید همانند رهبر انقلاب با شجاعت آن را اعلام کند Ùˆ راه را برای سایر سوء‌استÙاده‌کنندگان ببندد تا این معضل ریشه‌کن شود.