به گزارش گنابادتایمز در آستانه ÛŒ واقعه مسجد گوهرشاد Ùˆ نقش Ø¢Ùرینی شیخ بهلول گنابادی هستیم . به همین مناسبت مروری داریم بر آنچه 79 سال پیش اتÙاق اÙتاده است.
واقعۀ مسجد گوهرشاد در تاریخ تØولات معاصر به رویداد پراهمیت سیاسی ــ اعتقادی تبدیل شد Ùˆ در ØاÙظۀ تاریخی مردم ایران چنان جای گرÙت Ú©Ù‡ Øدود چهل سال بعد به مثابۀ یکی از ارجاعات تاریخی انقلاب اسلامی Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´Ø¯.
اگرچه این رویداد از سوی دو طر٠به‌طور ناخواسته پیش آمد Ùˆ عوامل Øکومت رضاخانی هم اشتباهاً Ùˆ براساس گزارش‌های ناقص Ùˆ نادرست به مرکز، زمینه‌های آن را Ùراهم کردند، به‌هرØال این رویارویی خونین روØانیان Ùˆ مردم با Øکومت وقت، شکا٠عمیقی را میان مردم Ùˆ نظام استبداد رضاخانی ایجاد کرد.
مقالۀ پیش‌رو به قلم رØیم روØبخش این واقعۀ تاریخی Ùˆ سهم مرØوم شیخ بهلول، واعظ Ùˆ خطیب سرشناس آن زمان، را در شکل‌گیری قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد Ø´Ø±Ø Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ است.
 یکی از نکات در خور تأمل دربارۀ قیام مسجد گوهرشاد (18 الی 22 تیرماه 1314) مبارزات علمای غیربومی است Ú©Ù‡ از آن میان می‌توان به بهلول واعظ اشاره کرد. بهلول از اهالی گناباد بود Ú©Ù‡ در شهرها Ùˆ روستاهای کشور منبر می‌رÙت Ùˆ از این راه گذران زندگی می‌کرد. همچنین خاستگاه علمای مشهور دخیل در این قیام نظیر آیات عظام Øسین قمی، آقازاده (Ùرزند ارشد آخوند خراسانی)ØŒ یونس اردبیلی، سیدعبدالله شیرازی، مرتضی آشتیانی، سیدعلی‌اکبر خوئی (والد آیت‌الله العظمی ابوالقاسم خوئی مرجع تقلید) به ترتیب عبارت بود از شهرهای قم، نجÙØŒ اردبیل، شیراز، تهران Ùˆ خوی. نکتۀ جالب این است Ú©Ù‡ وقتی علمای طراز اول مشهد را پس از قیام دستگیر Ùˆ بعد از بازجویی Ùˆ Ù…Øاکمه در تهران (قریب سه ماه) آزاد کردند، مقرر نمودند Ú©Ù‡ همگی آنان ‌باید به شهرهای Ù…ØÙ„ تولد Ùˆ خاستگاه اولیۀ خود عزیمت نمایند. به‌درستی معلوم نیست هد٠دستگاه قضائی از این اقدام Ú†Ù‡ بود، ولی گویا هدÙÛŒ سیاسی در آن وجود داشت Ùˆ آن این است Ú©Ù‡ صرÙ‌نظر از تمرکز نداشتن جمعی از علمای مشهور دارای پروندۀ سیاسی در یک مکان، تضعی٠جایگاه Øوزۀ علمیۀ خراسان در کشور بود.
به‌هرØال Øتی اگر عده‌ای از علمای یادشده هم دارای سابقۀ چندسالۀ سکونت در مشهد بودند، بهلول در این میان استثنا بود؛ زیرا Ùقط پنج روز در این شهر رØÙ„ اقامت اÙکند Ùˆ در همین پنج روز هم در مقام سرسلسله جنبان قیام مسجد گوهرشاد Ùعالیت کرد. همچنین او از این بخت بزرگ نیز برخوردار شد Ú©Ù‡ در همان بدو سرکوب قیام، با جمع انگشت‌شماری از یارانش، از مسجد گوهرشاد بگریزد Ùˆ پس از Ø·ÛŒ اندکی از مسیر، به تنهایی عازم اÙغانستان گردد. خوش‌اقبالی بزرگ‌تر او این بود Ú©Ù‡ Øتی پس از قریب سه دهه Ùˆ نیم زندگی طولانی در کشورهای اÙغانستان، مصر Ùˆ عراق، Ú©Ù‡ Ùقط یک مورد آن 31 سال زندان در اÙغانستان بود، در Ù¾ÛŒ اخراج ایرانیان از سوی دولت عراق، به ایران بازگشت Ùˆ قریب چهار دهه به Øیات خود ادامه داد.
به‌هرØال بهلول در سال‌های نخست Ùضای انقلابی جامعه Ùرصتی یاÙت Ú©Ù‡ در هر Ù…ØÙÙ„ Ùˆ مجلسی، قیام مسجد گوهرشاد را Ø´Ø±Ø Ø¯Ù‡Ø¯ Ùˆ شنوندگان خود را مسØور Ú¯Ùته‌های خود بکند. صرÙ‌نظر از چاپ خاطرات او در بعضی از نشریات آن سال‌ها، امروزه در سه منبع ذیل آن خاطرات به‌طور جامع نقل شده است: 1ــ خاطرات سیاسی بهلول Ú©Ù‡ خود او در آغاز انقلاب بیان نموده Ùˆ شخصی به نام عبدالعظیم مهتدی بØرانی تدوین Ùˆ به زبان عربی ترجمه Ùˆ چاپ نموده است. این کتاب را علی‌اصغر کیمیایی در سال 1378 به زبان Ùارسی ترجمه کرده Ùˆ مؤسسۀ Øضرت صاØب‌الزمان(عج) در مشهد چاپ Ùˆ منتشر نموده است؛ 2ــ متن سخنرانی شیخ Ù…Øمدتقی بهلول دربارۀ واقعۀ مسجد گوهرشاد در کتاب «قیام گوهرشاد» Ú©Ù‡ توسط سینا واØد تدوین شده است؛ 3ــ مصاØبۀ بهلول با گروه تاریخ سیمای جمهوری اسلامی ایران Ú©Ù‡ در آرشیو سیما نگهداری می‌شود.
Ú¯Ùتنی است Ú©Ù‡ Ù…Øورها Ùˆ مباØØ« اصلی این منابع یکی است Ùˆ بهلول به دلیل داشتن ØاÙظۀ قوی، جزئیات وقایع را به تمام Ùˆ کمال Ø´Ø±Ø Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ است؛ البته در مطالعه Ùˆ نقل قول از آنها باید مطالب Øماسه‌سرایی را از خاطرات جدا کرد؛ زیرا Ùضای Øماسی خاطرات Ùوق سبب گردیده است Ú©Ù‡ در سال‌های نخست انقلاب، بهلول در ادبیات انقلابی چهره‌ای Ø´Ú¯Ùت‌انگیز Ùˆ بعضاً اسطور‌ه‌ای یابد. به‌هرØال براساس Ù…Øوریت خاطرات وی، پنج روز قیام مسجد گوهرشاد به Ø´Ø±Ø Ø°ÛŒÙ„ بازکاوی شده است.
قیام مسجد گوهرشاد
الÙ‌) چهارشنبه 18 تیرماه 1314:
همان‌طورکه Ú¯Ùته شد، شغل بهلول وعظ Ùˆ خطابه بود. تاØدودی نیز در شهرهای خراسان به وعظ شهرت یاÙته بود. در یکی از روزهای اوایل تابستان 1314ØŒ هنگامی Ú©Ù‡ در شهر قائن به وعظ مشغول بود، از طریق زائرانی Ú©Ù‡ از مشهد مراجعت می‌کردند، خبر عزیمت آیت‌الله العظمی قمی از مشهد به تهران را برای Ú¯Ùت‌وگو با رضاشاه دربارۀ قانون اتØاد Ø´Ú©Ù„ لباس Ùˆ تغییر کلاه شنید؛ ازاین‌رو بلاÙاصله عزم خود را برای پیوستن به آن مرجع دینی جزم کرد Ùˆ در گام اول برای اطمینان یاÙتن از سÙر وی‌، عازم مشهد شد. او نقل کرده است: «از مدت‌ها دنبال چنین مناسبتی می‌گشتم Ú©Ù‡ به یک مرجع از طر٠دولت Øمله بشود تا من به یاری او بشتابم». به‌هرØال وی، در بدو ورود به مشهد، به منزل آیت‌الله قمی مراجعه Ùˆ از خبر عزیمت او به تهران اطمینان Øاصل کرد. سپس به Øرم امام‌رضا(ع) رÙت تا پس از زیارت به دیدار قمی در تهران بشتابد Ùˆ از او کسب تکلی٠کند. اما به Ù…Øض ورود به Øرم، Ùضای آنجا را به‌گونه‌ای غیرمنتظره بر ÙˆÙÙ‚ مراد خود یاÙت. در هر گوشه‌ای از Øرم Ùˆ مسجد گوهرشاد (Ú©Ù‡ در جوار آن است) جمعیتی را مشاهده کرد Ú©Ù‡ در پای منابر وعاظ، از Øصر آیت‌الله قمی در تهران سخن می‌گویند. کنجکاوانه از مردم پرس‌وجو کرد Ùˆ جویا شد Ú©Ù‡ از چند شب قبل جمعی در مسجد تØصن اختیار کرده‌اند Ùˆ وعاظ نیز برای آنان به صورت جسته Ùˆ گریخته از تغییر کلاه Ùˆ Øتی قرار Ú©Ø´Ù Øجاب سخن می‌گویند Ùˆ مردم را تØریک می‌کنند؛ ازهمین‌رو ÙˆÛŒ به شوق آمد Ùˆ بر Ùراز منبر ایوان مقصوره رÙت Ùˆ با Ùریادهایی توجه همگان را جلب کرد. پس از تجمع مردم، به Øاضران وعده داد Ú©Ù‡ قصد دارد Ùردا شب مطالب مهمی به سمع Ùˆ نظر آنها برساند. Ú¯Ùتنی است Ú©Ù‡ در آن روز جمعیت بیشتری نسبت به روزهای قبل در مسجد گوهرشاد تجمع کرده بودند. علت این امر دستگیری جمعی از بازاریان در اعتراض به Øصر آیت‌الله قمی Ùˆ اعلام Øمایت از مطالبات او بود. برای این منظور آنها Øتی تلگراÙÛŒ به دربار مخابره کرده بودند. به‌هرØال بهلول در چنین Ùضایی وارد مسجد شد Ùˆ چون با استقبال شدید مردم Øاضر در آنجا مواجه گردید تصمیم گرÙت سخنرانی کند.[1]
نکته در خور توجه این است Ú©Ù‡ بهلول در خاطرات خود اصلاً به این سخنرانی Ùˆ Ùراخوان اشاره نکرده، بلکه در بعضی از خاطرات موجود از وقایع آن روزها، به این سخنرانی اشاره Ùˆ مطالب پراکنده‌ای از آن نقل شده Ú©Ù‡ Ùراخوان برای Øضور در سخنرانی شب جمعه سخن اصلی آن است. شیخ Ù…Øمد علمی اردبیلی، از دستگیرشدگان قیام گوهرشاد، دربارۀ آن سخنرانی در خاطراتش چنین نقل کرده است Ú©Ù‡ بهلول در پایان سخنرانی «تند Ùˆ انقلابی با یک بیان واÙی» Ú¯Ùت: «ای جماعت Ùردا شب زن [به مجلس Ùˆ پای سخنرانی او] نیاید. منظورش این بود Ú©Ù‡ Ùردا کسانی بیایند Ú©Ù‡ از نظر دل Ùˆ جرأت مرد Ùˆ مردانه باشند».[2] در منبعی دیگر خاطرنشان گردید: «بهلول Ú¯Ùت: Øاضرین به غایبین بگویند. Ùردا شب Ú©Ù‡ شب پنجشنبه است در اینجا Ùˆ در همین مسجد Ùˆ روی همین منبر مطالب مهمی را برای شما خواهم Ú¯Ùت. هرکس نیاید از کیسه‌اش رÙته البته می‌دانم Ú©Ù‡ Ùراموش نمی‌کنید».[3] بعد از این سخنرانی جمعیت پراکنده شدند Ùˆ بهلول نیز آن شب را در منزل یکی از دوستانش به ØµØ¨Ø Ø±Ø³Ø§Ù†Ø¯.[4]
ب) پنجشنبه 19 تیر، روز بازداشت و آزادی بهلول:
چنین به‌نظر می‌رسد Ú©Ù‡ در Ù¾ÛŒ Ùراخوان شب قبل، جمعیت بسیاری در Øرم Ùˆ مسجد گوهرشاد تجمع نمودند. Ú¯Ùتنی است Ú©Ù‡ 19 تیرماه در مشهد، به مناسبت سالروز Øملۀ روس‌های تزاری به Øرم مطهر Ùˆ توپ بسته شدن صØن، مشهور است Ùˆ این امر هم در تجمع مردم مؤثر بود. به‌هرØال بهلول، Ú©Ù‡ در آن زمان نیروهای امنیتی او را شناسایی کرده بودند، به منظور گریز از تعقیب یا اØیاناً بازداشت از سوی آنان، خود را به داخل Øرم رساند Ùˆ در مسجد گوهرشاد رØÙ„ اقامت اÙکند. او قصد داشت هرچه زودتر سخنرانی اÙشاگرانۀ خود را ایراد، Ùˆ مشهد را ترک کند Ùˆ با عزیمت به تهران، به دیدار آیت‌الله قمی بشتابد، ولی این سÙر به روز شنبه موکول شد؛ زیرا بهلول اعتقاد داشت هر وقت روز پنجشنبه‌ای در یکی از شهرهای مقدس باشد، ‌باید شب Ùˆ روز جمعه را نیز آنجا سر کند تا آداب زیارت مخصوصه را به جا آورد، سپس آن شهر را ترک کند. در نتیجه او موقتاً در مشهد ماند. اما در ظهر پنجشنبه، وقوع Øادثه‌ای تمام برنامه‌های او را برهم زد؛ همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شد، مأموران شهربانی Ú©Ù‡ در تعقیب او بودند در Ù¾ÛŒ آگاهی از Ù…ØÙ„ استقرار او، به سراغش آمدند Ùˆ در صØÙ† Øرم امام‌رضا(ع) دستگیرش کردند، اما همین Ú©Ù‡ درصدد برآمدند او را از Øرم خارج کنند با مقاومت جمعی از Øاضران Ùˆ زائران مواجه شدند. در این هنگام چند تن از خادمان Øرم آمدند Ùˆ واسطه شدند Ú©Ù‡ او را موقتاً در کشیک‌خانۀ Øرم نگاه دارند Ùˆ در Ùرصت مقتضی از Øرم خارج نمایند. Øسین بهلول نیز به مأموران تعهد داد Ú©Ù‡ ØµØ¨Ø Ø±ÙˆØ² شنبه خود را به شهربانی معرÙÛŒ کند. بدین‌ترتیب غائله خاتمه یاÙت Ùˆ بهلول در کشیکخانۀ صØÙ† بزرگ Øرم زندانی گردید، اما هنوز ساعاتی از بازداشت او نگذشته بود Ú©Ù‡ زائرانی Ú©Ù‡ از مقابل بازداشتگاه او عبور می‌کردند از درب شیشه‌ای کشیکخانه بهلول را شناسایی کردند Ùˆ درصدد برآمدند او را آزاد کنند. بهلول نیز Ú©Ù‡ اوضاع را بر ÙˆÙÙ‚ مراد دید برای جلب توجه رهگذران «خود را به Øالت گریه به مردم نشان داد». در همین هنگام Ùردی با کت Ùˆ شلوار Ùˆ کلاه‌شاپو Ùˆ کراوات، Ú©Ù‡ براساس قانون اتØاد Ø´Ú©Ù„ لباس Ùˆ تغییر کلاه، لباس پوشیده بود، یعنی نواب اØتشام رضوی، از خادمان مشهور Øرم Ú©Ù‡ دو ماه پیش از آن ملبس به لباس روØانی بود، در آنجا ظاهر شد Ùˆ پس از ورود به کشیکخانه، با بهلول Ú¯Ùت‌وگو کرد. Ù„Øظاتی بعد Ú©Ù‡ از بهلول شنید آیت‌الله قمی نیز در تهران بازداشت شده است، به میان مردم Ùˆ تجمع‌کنندگان در مقابل کشیکخانه مراجعه کرد Ùˆ با صدای بلند Ùریاد زد: «ای مردم بی‌غیرت نزدیک پنج‌هزار Ù†Ùر از چهارتا پلیس Ù…ØاÙظ بهلول می‌ترسید. بریزید Ùˆ عالÙÙ… خود را آزاد کنید. لعنت برکسی Ú©Ù‡ این کلاه را بر سر ما گذاشت»، سپس کلاهش را از سر برداشت Ùˆ زیر پا انداخت Ùˆ با ندای یاØسین یاØسین به کشیکخانه Øمله کرد. Øاضران نیز Ú©Ù‡ تا این Ù„Øظه با Øیرت این صØنه‌ها را مشاهده می‌کردند، به هیجان آمدند Ùˆ به تبعیت از او به طر٠کشیکخانه هجوم آوردند Ùˆ بهلول را آزاد کردند.
جمعیتی Ú©Ù‡ تØت رهبری نواب اØتشام رضوی، بهلول را در چنین شرایطی نجات دادند، او را برÙراز منبر صاØب‌الزمان مسجد گوهرشاد نشاندند.[5] بهلول در خاطراتش اØساس خود را در آن وضعیت چنین بیان کرده است: «وقتی من روی منبر جای گرÙتم، دست Ùˆ پای خود را Ú¯Ù… کردم، چرا؟ چون پیش‌بینی چنین منظره‌ای را نداشتم Ùˆ نمی‌خواستم Ú©Ù‡ شورش بشود» اما جمعیتی Ú©Ù‡ پای منبر او گرد آمده بودند Ùˆ شعار مرگ بر شاه زنده‌باد اسلام، زنده‌باد علما سر می‌دادند از او می‌خواستند سخنرانی کند؛ ازهمین‌رو بهلول زبان به سخن گشود Ùˆ خطاب به Øاضران Ú¯Ùت: «مردم خوب کاری نکردید Ú©Ù‡ مرا این‌طوری آزاد کردید. اما اکنون عملی Ú©Ù‡ شده Ùˆ ما نباید نرمی نشان دهیم یا Øاج آقاØسین قمی را آزاد کرده Ùˆ اØکام اسلام را جاری کرده Ùˆ یا همه کشته شویم». سپس در پایان از مردم خواست Ú©Ù‡ بروند خانه‌هایشان Ùˆ آذوقۀ یک Ù‡Ùتۀ خانواده را تهیه، Ùˆ با Ø³Ù„Ø§Ø Ù…Ø±Ø§Ø¬Ø¹Øª کنند.[6]
پس از این سخنان، جمع کثیری از Øاضران برای اجرای این دستور به سوی منازلشان عزیمت کردند، اما بهلول با باقی‌ماندۀ اÙراد (زائران) مکان تجمع را از مسجد گوهرشاد به صØÙ† نو تغییر دادند؛ زیرا وقت خواب به‌تدریج Ùرا می‌رسید Ùˆ خوابیدن در مسجد مکروه بود، ولی در صØÙ† اشکالی نداشت. پس از استقرار در مکان جدید، جمعیت تØصن‌کننده آن شب را (شب جمعه) با دعا Ùˆ نیایش Ùˆ مناجات با ØÙ‚ تعالی سپری کردند. عده‌ای نیز استراØت نمودند. در این شب هیچ‌یک از مقامات امنیتی به سراغ آنها نیامد.
ج) جمعه 20 تیر، Øملۀ اول به تØصن‌کنندگان:
چنین به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ مأموران امنیتی به صورت Ù…Øرمانه در داخل جمعیت تØصن‌کننده Øضور داشتند Ùˆ Ù„Øظه به Ù„Øظه وقایع را گزارش می‌دادند؛ زیرا به یکباره در آستانۀ اذان ØµØ¨Ø ØµØ¯Ø§ÛŒ شیپور نظامی به صدا درآمد Ùˆ این صدا معمولاً نشانۀ عملیات نظامی بود. البته قبل از Øمله، Ùردی از طر٠استانداری به جمع تØصن‌کنندگان آمد Ùˆ به آنان هشدار داد Ú©Ù‡ بهتر است هرچه زودتر متÙرق شوند، ولی در آن Ùضای هیجانی Ùˆ شور انقلابی گوشی برای شنیدن این Ù†ØµØ§ÛŒØ Ù†Ø¨ÙˆØ¯. آن Ùرد به ناچار با ناکامی در مأموریتش مراجعت کرد. در این موقع تمام اطرا٠صØÙ† Ùˆ Øرم را نیروهای انتظامی Ù…Øاصره کردند. از همان Ù„Øظات Øضور مأموران، جمعی از اهالی مشهد Ú©Ù‡ منازلشان در نزدیکی Øرم بود Ùˆ از صدای شیپور نظامی، هیجان‌زده از خواب برخاسته بودند، در اطرا٠Øرم تجمع کردند. به این صورت مأموران انتظامی اطرا٠Øرم، خود در Ù…Øاصرۀ این اÙراد قرار گرÙتند. این اشخاص نیز درصدد بودند از ص٠نظامیان عبور کنند Ùˆ به جمع تØصن‌کنندگان بپیوندند، اما مأموران امنیتی مانع می‌شدند. در همین Ù„Øظات Ùرمان Øمله صادر شد Ùˆ ناگهان با شلیک گلوله‌ای عملیات آغاز گردید. نیروهایی Ú©Ù‡ در مواضع خود سنگر گرÙته بودند، سلاØ‌های خود را به طر٠تØصن‌کنندگان نشانه رÙتند Ùˆ از همان آغاز تعدادی از مردم به خاک Ùˆ خون غلتیدند. جمعیتی Ú©Ù‡ خارج از Ù…Øاصره بودند با مشاهدۀ این صØنه‌ها، به طر٠مأموران هجوم آوردند. بدین‌ترتیب به نیروهای انتظامی از دو سو Øمله شد Ùˆ تعدادی از آنها زخمی Ùˆ کشته شدند. در چنین وضعیت بØرانی، Ùرماندۀ آنان دستور عقب‌نشینی صادر کرد. عده‌ای از سربازان نیز Ú©Ù‡ انتظار چنین کشتاری را نداشتند ــ آن هم در صØÙ† Øرم مطهر امام‌رضا(ع) ــ تاب Ùˆ تØمل خود را از دست دادند، Ùˆ به مردم پیوستند. این نکته نیز در عقب‌نشینی نیروهای امنیتی بی‌تأثیر نبود.
بدین‌ترتیب Øملۀ اول در سØرگاهان روز جمعه ناتمام باقی ماند، متØصنان با ده‌ها کشته Ùˆ زخمی، همچنان در موضع خود با عزمی راسخ باقی مانده بودند. Ùˆ آن روز را به معالجه زخمی‌ها Ùˆ دÙÙ† شهدا گذراندند. عده‌ای از زخمی‌ها را به منازلشان Ùˆ عده‌ای دیگر را به بیمارستان بردند.
اولین کسی Ú©Ù‡ از طر٠دولت از آزادی Ùˆ Øضور بهلول بر منبر مسجد گوهرشاد Ùˆ به‌ویژه Ùراخوان تجمع او در شب پنجشنبه آگاهی یاÙت، مولوی، نایب‌التولیۀ مسجد گوهرشاد، بود Ú©Ù‡ در Ù¾ÛŒ اطلاع از سخنان بهلول، خود را به پای منبر رساند Ùˆ درصدد برآمد ÙˆÛŒ را از منبر پایین آورد، اما مستمعان پای منبر به ÙˆÛŒ Øمله‌ور شدند Ùˆ کتک زدند، به‌طوری‌که ÙˆÛŒ را در بیمارستان بستری نمودند. رئیس شهربانی، به Ù…Øض اطلاع از این Øادثه Ùˆ پیش‌بینی گسترش قیام، پاسبان بیات، رئیس پلیس مشهد، را نزد استاندار (پاکروان) Ùˆ Ùرماندۀ لشکر خراسان (سرلشکر مطبوعی) Ùرستاد تا آنها را از قضیه آگاه سازد. در Ù¾ÛŒ کسب اطلاعات پی‌درپی از وقایع داخل Øرم Ùˆ مسجد گوهرشاد، نامبردگان Ø·ÛŒ رایزنی‌هایی در نیمه‌شب جمعه تصمیم گرÙتند Ú©Ù‡ غائله را به وسیلۀ مأموران مستقر در کلانتری 2ØŒ Ú©Ù‡ در جوار مسجد گوهرشاد واقع بود، بخوابانند. برای این منظور، استاندار به اتÙاق Ùرماندۀ لشکر به کلانتری یادشده عزیمت نمود تا ضمن بررسی اوضاع بر Øملۀ قریب الوقوع (Øملۀ اول) به متØصنان نظارت کند. در بدو امر اÙرادی[7] را به جمع تØصن‌کنندگان ‌Ùرستادند تا با Ù†ØµØ§ÛŒØ Ùˆ اندرز، آنان را قانع سازند Ùˆ پراکنده نمایند، ولی متØصنان Ùˆ به‌ویژه بهلول، Ú©Ù‡ رهبری آنها را بر عهده گرÙته بود، تقاضاهای خود را در سه بند Ù…Ø·Ø±Ø Ùˆ اعلام ‌کردند تا زمانی Ú©Ù‡ این خواسته‌ها برآورده نشود به تØصن خود ادامه خواهند داد. مطالبات سه‌گانۀ آنها عبارت بود از: تغییر ندادن کلاه، جلوگیری از رÙع Øجاب، Ùˆ بازگشت Ùوری آیت‌الله قمی به مشهد. اما مقامات امنیتی مشهد Ú©Ù‡ نمی‌توانستند در این موارد تعهدی بدهند، Ø·ÛŒ مذاکراتی تصمیم گرÙتند متØصنان را قلع Ùˆ قمع کنند. اجرای این تصمیم نیز به صبØگاهان، Ú©Ù‡ عدۀ تØصن‌کنندگان به Øداقل ممکن کاهش می‌یاÙت، موکول شد. تعداد آنان را در این مقطع بین دویست تا 150 Ù†Ùر ذکر کرده‌اند.
Ú¯Ùتنی است Ú©Ù‡ در بدو امر، Ùرماندۀ لشکر Ùˆ رئیس شهربانی به علت اخذ نکردن Ùرمانی از مرکز، Øاضر نبودند این عملیات را اجرا کنند، ولی با اصرار استاندار Ùˆ به‌ویژه اتهام ÙˆÛŒ به شهربانی Ùˆ تولیت مبنی بر اینکه از گزارش به موقع این واقعه خودداری کرده‌اند، تصمیم گرÙته شد با Ú©Ù…Ú© لشکر (یک اسواران سواره Ùˆ یک گروهان پیاده)ØŒ شهربانی در سØرگاهان منطقه را تØت کنترل بگیرد Ùˆ با استقرار یک گردان پیاده از نیروهای خود، به غائله خاتمه بخشد، اما در Ù¾ÛŒ هیاهو Ùˆ سروصداها، عدۀ بسیاری از مردم به اطرا٠Øرم ریختند Ùˆ ابتکار عمل را از نیروهای امنیتی گرÙتند. آنان در Øالت بلاتکلیÙÛŒ Ùˆ سرگردانی، درØالی‌که در اجرای عملیات خود ناکام مانده بودند، Ø·ÛŒ دستوری عقب‌نشینی کردند Ùˆ بدین‌صورت بØران نه تنها پایان نیاÙت، بلکه دامنۀ آن گسترش یاÙت. در Ù¾ÛŒ این ناکامی، استاندار به اتÙاق Ùرماندۀ لشکر Ùˆ رئیس شهربانی Ùˆ (اسدی نایب‌التولیۀ آستان قدس رضوی) به تلگراÙخانه رÙت Ùˆ مراتب را به مرکز (شاه) گزارش داد. در Ù¾ÛŒ آن از مرکز دستور رسید Ú©Ù‡ Ùوراً به غائله خاتمه بخشند.[8]
د) شنبه 21 تیرماه، روز مذاکره:
چنین به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ در این روز برنامۀ متØصنان بر دو Ù…Øور اصلی متمرکز گردید: یکی مذاکره با اولیای امور شهر Ùˆ مقامات مذهبی Ùˆ دیگری عزیمت به منازل علما Ùˆ آوردن اجباری آنها به جمع تØصن‌کنندگان. در یکی از گزارش‌های «تشکیلات نظمیه ــ عط٠7561 به مرکز» Ùضای Øاکم بر شهر مشهد در آن روز را چنین ترسیم می‌کند: «در مسجد [گوهرشاد] قریب به ده دوازده‌هزار جمعیت موجود، بهلول Ùˆ واعظی از رÙقایش مردم را تهییج می‌کنند. بیشتر دکاکین بسته است عده‌ای از طلاب امروز ØµØ¨Ø Ú©Ø³Ø¨Û€ بازار را تشویق می‌کردند Ú©Ù‡ دکاکین خود را باز نکنند. در سایر نقاط شهر خبر تازه نیست Ùˆ امنیت برقرار است. اقدامات دیروز همان بود Ú©Ù‡ عرض شد به این معنی Ú©Ù‡ پس از زد Ùˆ خورد دیروز ØµØ¨Ø Ø§Ù‚Ø¯Ø§Ù…Ø§Øª روی Ù†ØµØ§ÛŒØ Ø¨ÙˆØ¯Ù‡Ø› زیرا اقدامات جدّی باید در صØÙ† Ùˆ مسجد به عمل آید Ùˆ آن هم منوط به استعمال قوای نظامی Ùˆ اسلØÙ‡ Ùˆ وارد آوردن تلÙات زیاد Ùˆ هر قدر هم زودتر این غائله خاتمه پیدا کند بهتر خواهد بود. بسته به صدور امر مرکز است».[9]
نکتۀ درخور توجه در این گزارش، ضمن اعترا٠به درگیری در روز قبل (ØµØ¨Ø Ø¬Ù…Ø¹Ù‡ 20 تیرماه)ØŒ این است Ú©Ù‡ «اقدامات [روز شنبه 21 تیرماه] روی Ù†ØµØ§ÛŒØ Ø¨ÙˆØ¯Ù‡Â» Ùˆ به تعبیر دیگر در Ù¾ÛŒ دستورالعمل شاه مبنی بر پایان دادن Ùوری غائله، گویا گروه‌هایی از دو طر٠درگیری Ùˆ همچنین عده‌ای از مقامات مذهبی Ùˆ اولیای امور درصدد برآمدند ضمن مذاکره با تØصن‌کنندگان، آنها را از ادامۀ تØصن Ùˆ عواقب اØتمالی آن بازدارند. این گروه به نیکی از لاقیدی هیئت Øاکمه Ùˆ شخص رضاشاه آگاهی داشتند Ùˆ می‌دانستند Ú©Ù‡ او Øتی به بهای سرکوب خونین قیام Ùˆ شکستن Øرمت مسجد Ùˆ Øرم امام‌رضا(ع)ØŒ هم قصد Ùˆ نیّت خود را عملی خواهد کرد.
تقریباً تمامی دو طر٠مناقشه، اعم از بهلول، نواب اØتشام رضوی، آیت‌الله آشتیانی، آیت‌الله آقازاده، اولیای امور شهر نظیر: پاکروان، مطبوعی، بیات، اسدی، در مذاکره سهمی داشتند. هر یک از این اÙراد می‌کوشیدند به‌طور مصالØه‌آمیز تØصن خاتمه یابد. خاطرات نواب اØتشام رضوی Øاکی از این موضوع است Ú©Ù‡ در این روز دربارۀ اتخاذ مواضع لازم در قبال وقایع Ùˆ پیشامدهای اØتمالی، میان تØصن‌کنندگان دودستگی پیش آمد. نواب نقل کرده است: «به شیخ بهلول Ú¯Ùتم: مردم بدبخت نباید بی‌جهت کشته شوند، این مسامØÛ€ Ùعلی دولت نظیر Øملۀ دیروز Ùˆ عقب‌نشینی قشون عملی مرموز است Ùعلاً مقصر اصلی جز من Ùˆ تو کسی نیست. دولت هم به ما دو Ù†Ùر نظر دارد. الساعه تکلی٠دینی Ùˆ وجدانی ما این است Ú©Ù‡ عملاً Ùداکاری نماییم… اول این مردم باایمان مظلوم را زنده به خانه‌هایشان بÙرستیم. من Ùˆ تو هم رسماً تسلیم شویم… دیگر نمی‌توانند آستانه Ùˆ مسجد را منهدم نمایند یا مزاØÙ… مردم شوند». نامبرده اÙزوده است: نه تنها بهلول این پیشنهاد را نپذیرÙت، بلکه عده‌ای را تØریک کرد Ú©Ù‡ شبانه او را بکشند. براساس این خاطرات همچنین علمایی Ú©Ù‡ در آن روز به جمع تØصن‌کنندگان به‌طوع یا اجبار پیوستند جلسات مذاکره‌ای تشکیل دادند Ùˆ تصمیم گرÙتند: اولاً منبر Ù…Øدود شود Ùˆ غیر از عقلا Ùˆ بزرگان کسی منبر نرود Ùˆ آنها هم Øر٠تØریک‌آمیز نزنند؛ ثانیاً جلوی ماجراجویان Ùˆ عوامل پشت پرده در تØریک عوام گرÙته شود؛ ثالثاً Ø·ÛŒ مخابرۀ تلگراÙÛŒ به رضاشاه، مظالم دیروز قشون گوشزد گردد Ùˆ تا رسیدن جواب آن منتظر باقی بمانند.[10]
بهلول در خاطراتش از تماس Ùرصت‌طلبانۀ اØتشام رضوی با عوامل Øکومتی Ùˆ مذاکرات بین آنان سخن به میان آورده Ùˆ نقل کرده است Ú©Ù‡ این مذاکرات بدون آگاهی او انجام شد Ùˆ اولیای Øکومتی در این Ú¯Ùت‌وگو به نواب پیشنهاد ریاست Øرم امام‌رضا(ع) (تولیت) را دادند.[11] اما خود نواب در خاطراتش ذکر کرده است Ú©Ù‡ این ملاقات به درخواست سرلشکر مطبوعی Ùˆ به واسطۀ پدرش (نواب رضوی) Ùˆ شخصی به‌نام Ùرخ (رئیس کابینۀ آستانه) انجام شد. Ù…ØÙ„ آن نیز عمارت تولیت در آستانه بود. از جزئیات مذاکرات چنین برمی‌آید Ú©Ù‡ Ùرماندۀ لشکر شرق، نواب اØتشام رضوی را نسبت به بهلول ملایم‌تر Ùˆ انعطاÙ‌پذیرتر می‌دید Ùˆ ازاین‌رو به مذاکره با ÙˆÛŒ تمایل پیدا کرد. در این Ú¯Ùت‌وگو، هر یک از دو طر٠از موضع خود دÙاع کردند. در پایان مطبوعی متن تلگرا٠رضاشاه را مبنی بر سرکوب کردن قیام به اØتشام رضوی نشان داد Ùˆ اظهار نمود: «آقای نواب این دستور تلگراÙÛŒ Ú©Ù‡ با تمام تشریÙات نظامی از طر٠اعلیØضرت به نام ریاست عالیۀ قوا دستور داده شده… تا سه ساعت به غروب اگر تØصن‌کنندگان متÙرق نشدند آستانه Ùˆ مسجد را به شدت بمباردمان Ùˆ منهدم سازیم Ùˆ ساکنین این دو بقعه را نیز بدون استثنا بکشیم» Ùˆ سپس خاطرنشان نمود Ú©Ù‡ «نواب اØتشام، شخص تو قادری امروز این دو مسجد بزرگ را نجات دهی… بیا Ùˆ این Ùتنه را بخوابان». ÙˆÛŒ ادامه داده است Ú©Ù‡ این مذاکرات بدون هیچ‌گونه نتیجه‌ای خاتمه یاÙت Ùˆ ÙˆÛŒ پس از مراجعت به سراغ بهلول رÙت Ùˆ قضیه را برای او Ø´Ø±Ø Ø¯Ø§Ø¯ØŒ ولی بهلول، ضمن مخالÙت با این پیشنهادات، به او تأکید کرد: «اگر کلمه‌ای از آنچه Ú¯Ùتی با مردم Øر٠بزنی تو را تکذیب Ùˆ تکÙیر می‌کنیم. این انقلاب به هر قیمتی هست… باید توسعه یابد».[12]
در ادامۀ این ماجرا به نقل از بهلول آمده است Ú©Ù‡ چون این عمل نواب، موضع تØصن‌کنندگان را تضعی٠کرد، خودش تصمیم گرÙت ابتکار مذاکرات را به دست گیرد. ÙˆÛŒ خاطرنشان ساخته است: «در همین موقع کسی پیش من آمد Ùˆ Ú¯Ùت: هیئتی مرکب از هشت Ù†Ùر از جانب Øکومت به اینجا آمده، می‌خواهند با تو مذاکره کنند». اعضای این هیئت عبارت بودند از: آیت‌الله آقازاده، آیت‌الله شیخ مرتضی آشتیانی، دو تن از علمای تهران Ùˆ چهار Ù†Ùر از اولیای شهر مشهد، یعنی پاکروان (استاندار)ØŒ مطبوعی (Ùرماندۀ لشکر شرق)ØŒ سرهنگ نوایی یا همان سرهنگ بیات (رئیس شهربانی خراسان) Ùˆ Ù…Øمدولی اسدی، (نایب‌التولیۀ آستانه). در آغاز این مذاکرات، آیت‌الله آقازاده رشتۀ کلام را به‌دست گرÙت Ùˆ با خشم خطاب به بهلول چنین Ú¯Ùت: «ای نادان، این Ú†Ù‡ Ùسادی است Ú©Ù‡ تو برای ما ایجاد کرده‌ای؟ تو به Ùکر خدمت به اسلام هستی، درØالی‌که به Ú©Ùر خدمت کرده‌ای، اگر کوچک‌ترین ضع٠و شکستی در دولت ایجاد شود، ایران مورد هجوم روسیه Ùˆ انگلستان از مرزهای سرخس Ùˆ زاهدان قرار خواهد گرÙت. آنها تمام ایران را اشغال خواهند کرد. شکر خدای را Ú©Ù‡ شاه ما مسلمان هست Ùˆ عملی در جهت مخالÙت با دین انجام نمی‌دهد. جلوگیری از Øجاب Ùˆ پاره‌ای دیگر از کارهای بد به دستور شاه نیست… شاه قسم یاد کرد، Ú©Ù‡ عملی خلا٠شریعت اسلامی Ùˆ بدون اجازۀ مراجع دینی انجام ندهد. آیت‌الله العظمی سیدØسین قمی بازداشت نشده است Ùˆ Øال او خوب است. ایشان به زودی به مشهد خواهد آمد». بهلول در ادامه اÙزوده است: «آقازاده سپس Ù„ØÙ† خود را تغییر داد Ùˆ Ú¯Ùت: اما اکنون بیا گذشته را Ùراموش کرده Ùˆ از آینده بگوییم. رضاشاه وعده داده Ú©Ù‡ عÙÙˆ عمومی اعلام کند. هیچ‌کس به‌خاطر اعمالی Ú©Ù‡ شتاب‌زده انجام داده است، مورد پیگرد قرار نخواهد گرÙت. تو نیز در امان هستی Ùˆ می‌توانی با آزادی کامل به Ùعالیت‌های دینی بپردازی. اما درØال‌Øاضر بایستی این جمعیتی را Ú©Ù‡ پیرامون تو جمع شده‌اند متÙرق Ú©Ù†ÛŒ Ùˆ سلاØ‌هایی را Ú©Ù‡ از سربازان گرÙته‌اید تØویل مسئولین بدهید. امشب را می‌توانی پیش من میهمان باشی Ùˆ Ùردا هرکجا می‌خواهی برو». بهلول نقل کرده است: «من در پاسخ Ú¯Ùتم: تا هنگامی‌که آیت‌الله قمی به مشهد نرسد، مردم متÙرق نشده Ùˆ Ø³Ù„Ø§Ø Ø±Ø§ تØویل نخواهیم داد. اگر به خاطر اØترام شما علما نبود به پادگان‌ها Øمله می‌کردیم Ùˆ از توپ Ùˆ آتشبار نمی‌ترسیدیم؛ زیرا ما در راه خدا می‌جنگیم». او سپس ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯Ù‡ است Ú©Ù‡ در پایان به آنان اولتیماتوم داد Ùˆ Ú¯Ùت: «اگر تا یکشنبه آیت‌الله قمی آمد Ùˆ صداقت شما بر ما معلوم شد، در این‌صورت تصمیم‌گیری را به ایشان وامی‌گذاریم، اگر تا روز یکشنبه آیت‌الله قمی نیامد، جنگ را آغاز خواهیم کرد». آنان با این پیشنهاد مواÙقت کردند Ùˆ قراردادی به Ø´Ø±Ø Ø°ÛŒÙ„ نوشته شد: «1ــ مسجد Ùˆ اطرا٠آن در اختیار ما باشد Ùˆ هیچ‌یک از عوامل رژیم بدون اجازۀ ما وارد این Ù…Øوطه نشوند؛ 2ــ ما در امور شهر دخالت نکنیم. آنها نیز کسی از طرÙداران ما را بازداشت نکنند؛ 3ــ نیروهای ما بتوانند برای انجام امور شخصی با آزادی کامل البته بدون Ø³Ù„Ø§Ø ØªØ±Ø¯Ø¯ نمایند؛ 4ــ نیروهای ما به ادارات دولتی وارد نشوند؛ 5ــ اجازه دهند کشته‌ها را دÙÙ† Ùˆ مجروØین را پانسمان کنیم».[13] البته چنان‌که بهلول نیز خاطرنشان ‌ساخته است، مقامات امنیتی مشهد دستور سرکوب قیام را پیش از آن گرÙته بودند Ùˆ این مذاکرات Ùقط برای وقت‌کشی Ùˆ به‌دست آوردن Ùرصت لازم به منظور اجرای آن دستور بود؛ ازاین‌رو نمی‌توان آنان را در انعقاد این قرارداد صادق دانست. در این میان علمای مشهور مشهد نیز برای جلوگیری از خون‌ریزی به تکاپوهایی دست زدند Ú©Ù‡ از آن میان آیت‌الله آشتیانی به سراغ تØصن‌کنندگان رÙت.
در یکی از اسناد مربوط به دستورالعمل صادرشده از سوی ریاست Ú©Ù„ شهربانی کشور به رئیس شهربانی خراسان دربارۀ اتخاذ تمهیدات لازم برای Øملۀ نهایی به تØصن‌کنندگان، با اشاره به صدور Ùرمان شاه، تأکید شده است: «اگرچه آشتیانی به عنوان خدمت‌گزاری داخل آنها شده است، ولی اØتیاط را نباید از دست بدهید Ùˆ اگر آن شب از مسجد خارج نشده Ùˆ جزو متØصنین قرار گرÙت، مشارالیه هم باید جزو دستگیرشدگان باشد… . عدم خروج او نباید مانع اقدامات شما باشد… جواز مساÙرت به خارج هم Ùعلاً به مساÙرین ندهید Ùˆ از نزدیک‌ترین نظمیه‌ها Ú©Ù…Ú© بخواهید».[14]
 هـ) یکشنبه 22 تیرماه، روز سرکوب خونین قیام:
هرچند گروه‌های مختلÙØŒ Ø·ÛŒ یکی دو روز قبل از سرکوبی قیام، مذاکرات متعددی برای ØÙ„ مسالمت‌آمیز ماجرا انجام دادند، ولی ازیک‌سو با کوتاه نیامدن عده‌ای از قیام‌کنندگان Ùˆ از آن جمله بهلول برای پایان یاÙتن تØصن Ùˆ از سوی دیگر صدور دستور رضاشاه مبنی بر لزوم Ùوری سرکوب کردن قیام‌کنندگان، همۀ شواهد Ùˆ قرائن از قریب‌الوقوع بودن Øادثه‌ای خونین خبر می‌داد؛ به‌ویژه اینکه از عصر روز شنبه Ùرماندهان انتظامی سلاØ‌ها Ùˆ تجهیزات سنگین Ùˆ سبک نظامی را در بعضی از نقاط شهر مستقر کردند، از آن جمله در چهار سردر مسجد گوهرشاد چهار قبضه مسلسل سنگین کار گذاشتند، ولی مردم باور نمی‌کردند این سلاØ‌ها به قصد کشتار آنها کار گذاشته شده باشد. تصور آنان این بود Ú©Ù‡ دولت با این کار درصدد است آنها را تهدید کند Ùˆ در مذاکرات در جایگاه برتری قرار گیرد. عده‌ای نیز این اقدامات را برای جلوگیری از ناامنی در Ø³Ø·Ø Ø´Ù‡Ø± Ùˆ غارت Ùˆ دزدی اÙراد نابکار تلقی می‌کردند، ولی آگاهان عرصۀ سیاست به Ùراست دریاÙتند Ú©Ù‡ در پشت پردۀ این ظواهر، تصمیمات سنگینی اتخاذ شده است. برای همین منظور آیت‌الله آشتیانی ــ Ú©Ù‡ به‌ندرت در چنین مسائلی مداخله می‌کرد ــ وارد عرصه شد Ùˆ با اسدی Ùˆ بهلول مذاکره کرد. همچنین آیات عظام میرزا Øسن سبزواری Ùˆ شیخ علی‌اکبری نهاوندی نیز در همین خصوص، اقداماتی انجام دادند،[15] ولی هیچ‌یک از این تکاپوها نتیجه‌ای دربر نداشت. مهم‌ترین اقدام علمای مشهور در این روز، مخابرۀ تلگرا٠هشت‌امضایی به رضاشاه بود Ú©Ù‡ در آستانۀ Øملۀ ØµØ¨Ø ÛŒÚ©Ø´Ù†Ø¨Ù‡ØŒ اسدی به بهانۀ اینکه جواب تلگرا٠آنها آمده است، یکی یکی آنها را به دارالتولیه Ùراخواند تا در صورت Øمله، جان آنان از این تهاجم در امان بماند. از آن جمله آیت‌الله شیرازی، Ú©Ù‡ چهارمین Ù†Ùر امضاکنندۀ آن تلگرا٠بود، در خاطراتش نقل کرده است: «علما در آن شب در کشیکخانۀ مسجد بودند Ú©Ù‡ اسدی مأموری Ùرستاد پیش آقایان Ú©Ù‡ تشری٠بیاورید در دارالتولیه Ú©Ù‡ جواب تلگرا٠به اعلیØضرت آمده است»، اما وقتی اسامی آن علما را می‌خواندند، سیدعبدالله ملایری نامی، Ú©Ù‡ از امضای تلگرا٠هم خودداری کرده بود، اشتباهی به جای او به درالتولیه اØضار شد. شیرازی علت این اتÙاق را مشهور نبودن ÙˆÛŒ در مشهد ذکر کرده است. در نتیجه ÙˆÛŒ در کشیکخانۀ مسجد گوهرشاد باقی ماند Ùˆ Øتی به او مأموریت داده شد Ú©Ù‡ مجلس را نگاه دارد. ÙˆÛŒ نقل کرده است: در همین Ùاصلۀ چند ساعت Øضور در کشیکخانه: «متصلاً از کمیسری Ùˆ نظمیه تلÙÙ† می‌شد Ú©Ù‡ چقدر اشخاص در مسجد هستند؟ چقدر در کشیکخانه هستند؟ اینها هم جواب می‌دادند جمعیت خیلی است».[16]
در دستورالعمل ریاست شهربانی ــ Ú©Ù‡ قبلاً به آن اشاره شد ــ به رئیس نظمیۀ خراسان دربارۀ لزوم Ùرماندهی عملیات تØت امر شهربانی، Ùˆ زمان اجرای آن خاطرنشان شده است: «امشب [شب 22 تیرماه Ùˆ نیمه‌شب یکشنبه] در موقعی Ú©Ù‡ تردد موقو٠و جمعیت متØصنین هم تقلیل یاÙته است غÙلتاً عدۀ کاÙی، هرچه بیشتر بهتر، با Ùرم Ùˆ لباس سویل از قوای دربانان، آژان، صاØب‌منصب گسیل Ùˆ مأموری سویل [همراه] اÙسر Ùˆ سرباز غÙلتاً به مسجد وارد Ùˆ کلیۀ متØرّکین اعم از علما Ùˆ تجار Ùˆ کسبه Ùˆ غیره را آناً دستگیر Ùˆ بدون درنگ از مسجد یا ضمن خارج Ùˆ سرعت طرق [یکی از روستاهای اطرا٠مشهد] هرچه دورتر بهتر تØت‌الØÙظ اعزام Ùˆ همچنین هرکس را در خارج آستانه Ùˆ مسجد تا به Øال تشخیص داده‌اید در این امر مداخله دارد آنها را هم دستگیر Ùˆ همین عمل را دربارۀ آنها اجرا دارید». در ادامه دربارۀ مخÙیانه بودن عملیات آمده است: «باید عملیات شما تا قبل از اجرا، Ùوق‌العاده در پرده Ùˆ مستور بوده Ú©Ù‡ متØصنین آگاهی Øاصل نکنند Ùˆ در اجرای امر نهایت Ùداکاری از طر٠شما Ùˆ مأمورین باید به عمل آید». در پایان نیز ØªØµØ±ÛŒØ Ú¯Ø±Ø¯ÛŒØ¯Ù‡ است: «بعد از دستگیری اشخاص Ùوق [عوامل شناخته‌شدۀ قیام] جمعیت را هم Ùوراً از صØÙ† Ùˆ مسجد Ùˆ نقاط دیگری Ú©Ù‡ تجمع کرده‌اند خارج نموده Ùˆ بعد هم هیچ‌کس را نگذارید داخل شود» Ùˆ در نهایت برای جلوگیری از تجمع مجدد مردم تأکید شده است: «هر اقدام شدیدی Ú©Ù‡ لازم است بکنید Ú©Ù‡ غائله تجدید نشود». پاسخ رئیس شهربانی مشهد Øاکی است: «الساعه پنج عصر بر Øسب امر Ùرماندۀ Ù…Øترم لشکر، اطرا٠صØÙ† Ùˆ مسجد به وسیلۀ قوای نظامی Ùˆ انتظامی Ùˆ پلیس Ù…Øصور گردید. بیات».[17]
Ùرماندۀ بخشی از نظامیان مهاجم به Øرم گزارش داده است: «نزدیک ساعت 16 بعدازظهر از طر٠خیابان تهران [امام رضا(ع) Ùعلی] دو هنگ پیاده Ùˆ هنگ سوار [بدون اسب] Ùˆ توپخانه با تÙÙ†Ú¯ Ùˆ گردان مهندسی Ùˆ خلاصه هرچه سرباز در مشهد بود به مرور وارد خیابان تهران شده Ùˆ در دو طر٠خیابان در کنار جوی نشسته Ùˆ اÙسران آنها هم نزدیک عدۀ ابواب‌جمعی خود ایستاده بودند. از ورود نظامیان Øدس خوشی زده نمی‌شد Ùˆ معلوم گردید اقدام شدیدی می‌خواهند بنمایند».[18]
اما نواب اØتشام رضوی نقل کرده است: «سه ساعت از شب گذشت از دارالتولیه Ùˆ آقایان علما Ú©Ù‡ به منظور دریاÙت جوابیۀ رضاشاه به تلگرا٠هشت‌‌امضایی علما از سوی اسدی اØضار شده بودند، خبری نشد، تØصن‌کنندگان همچنان در بلاتکلیÙÛŒ به سر می‌برند. درب‌ها Ùˆ رواق‌ها Ùˆ صØنین بسته شد. جمعی اطرا٠بهلول را گرÙته Ùˆ می‌خواهند او را با لباس مبدل Ùراری دهند. قسمت اعظم Ù…Øصورین Ø®Ùته‌اند، تمام چراغ‌های برق مسجد خاموش شده. ناگهان درب Øرم Ùˆ برخی صØنین باز شد Ùˆ نظامی‌ها آهسته Ùˆ آرام در بام‌های مسجد گوهرشاد، گلدسته‌ها Ùˆ نقاره‌خانۀ Øرم موضع گرÙتند. کامیون‌های زیادی برای Øمل مقتولین Ùˆ مجروØین در Ùلکه‌ها Ùˆ خیابان‌ها مهیا کرده‌اند».
برØسب Ùرمان Ùرماندهان، سربازان دÙعتاً از اطراÙØŒ درب‌های مسجد را شکستند. بر اثر صدای مهیب آن، همه از خواب برخاستند Ùˆ تمام Ùضای مسجد گوهرشاد را پر از نظامی Ù…Ø³Ù„Ø Ø¯ÛŒØ¯Ù†Ø¯ آنان «تا از جای خود بلند شدند باران Ùلز Ùˆ آتش را دیدند Ú©Ù‡ بر سر آنان می‌بارید». بیش از Ù‡Ùت ساعت از شب گذشته، متجاوز از 2500 Ù†Ùر نظامی در Ùضای مسجد دیده می‌شد. Ùرمان شلیک صادر شده Ùˆ مسلسل‌های سبک Ùˆ سنگین از گلدسته‌ها Ùˆ بام‌ها مردم را هد٠قرار دادند.[19]
Øجت‌الاسلام مرعشی قزوینی، یکی از دستگیرشدگان، در بازجویی خود، Ú©ÛŒÙیت تهاجم را چنین Ø´Ø±Ø Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ است: «شش ساعت از شب Ú©Ù‡ گذشت، صدای کلنگ از دو طر٠با هیاهوی نظامی بلند شد. در عرض چند دقیقه درهای مسجد را خرد کرده Ùˆ به داخل مسجد ریختند. مردم از هر طر٠Ùرار کردند، اما از عقب درها آماج گلوله قرار گرÙتند، بقیه هم در مسجد Ùˆ دچار تیرباران بودند… چیزی Ú©Ù‡ دیده شد زمین مسجد مالامال خون بود».[20]
اما خاطرات بهلول ابعاد دیگری از این واقعه را بیان کرده است: «به هنگام عصر روز شنبه گروهی از اهالی روستاهای بادیه‌نشین Ú©Ù‡ با خود میله‌های آهنی، چاقو، شمشیر، ساطور Ùˆ تÙÙ†Ú¯ همراه داشتند به ما پیوستند، آنها خبر دادند Ú©Ù‡ Ùردا اول ØµØ¨Ø Ú¯Ø±ÙˆÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ دیگری نیز می‌آیند، همچنین خبردار شدیم از شهرهای قوچان، تربت Øیدریه Ùˆ نیشابور مردم آماده می‌شوند Ú©Ù‡ به ما بپیوندند. این اخبار، عوامل رژیم را به ÙˆØشت انداخت Ùˆ لذا تصمیم گرÙتند قبل از رسیدن نیروهای مردمی به بØران خاتمه دهند». بهلول در ادامه اÙزوده است: «اینجانب چون به Ú©Ù…Ú© نیروهای مردمی اطمینان داشتم تصمیم گرÙتم عقب‌نشینی نکنم، لذا به آماده‌سازی نیروها پرداختم، پس در هر در ورودی نیروهای مسلØÛŒ را گذاشتم. مهم‌ترین درب را به نواب اØتشام رضوی سپردم».
براساس خاطرات بهلول «مأموران رژیم قبل از اذان ØµØ¨Ø Ø¯Ø³Øª به عملیات زدند Ùˆ مواضع ما را متلاشی کردند. نیروهای ما مقاومت سختی از خود نشان دادند، اما ناگهان خیانت از نواب اØتشام رضوی Ú©Ù‡ Ùرماندهی در اصلی ورودی مسجد را به عهده داشت، رخ داد. او Ùˆ اÙراد تØت دستورش در را رها کرده Ùˆ Ùرار نمودند Ú©Ù‡ این در از کنترل ما خارج شد Ùˆ راه هجوم دشمن به مسجد هموار گردید. در این هنگام یقین کردم باقی‌ماندن در مسجد غیرممکن است. تصمیم گرÙتم از مسجد خارج شده Ùˆ به نیروهای مردمی Ú©Ù‡ از روستاها می‌آمدند ملØÙ‚ شوم. من به اتÙاق 25 Ù†Ùر Øلقۀ Ù…Øاصره را شکسته Ùˆ به طر٠جنوب شهر Ùرار کردیم. مأموران برای دستگیری ما تیر هوایی شلیک می‌کردند. بعد از مدتی همراهان را متÙرق کرده Ùˆ Ùقط چهار Ù†Ùر ماندند». ادامه خاطرات بهلول Øاکی از این است Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ سپس به منزل زنی پناه برد Ùˆ به Ù…Øض اطلاع از بازرسی خانه‌به‌خانه برای یاÙتن او، به تنهایی از شهر خارج شد Ùˆ راه اÙغانستان را در پیش گرÙت.[21] اما نیروهای رژیم وقت عوامل دیگر این قیام را دستگیر کردند Ùˆ بعضی از آنها را اعدام Ùˆ عده‌ای دیگر را تبعید نمودند Ú©Ù‡ از جملۀ این تبعیدشدگان نواب اØتشام رضوی بود.
پی‌نوشت‌ها
[1]ــ داود امینی، «غائله مسجد»، Ùصلنامه یاد، شمارگان 70 ــ 67ØŒ سال 18 (بهار Ùˆ تابستان 1382)ØŒ ص 274
[2]ــ سینا واØد، قیام گوهرشاد، «خاطرات شیخ Ù…Øمد علمی اردبیلی»، تهران: وزارت ارشاد، ص 213
[3]ــ جعÙر درّانی، «واقعه مشهد»، Ùصلنامه یاد، شمارگان 70 ــ 67ØŒ سال 18 (بهار Ùˆ تابستان 1382)ØŒ ص 53Ø› داود امینی، همان، ص 274
[4]ــ خاطرات سیاسی بهلول، ترجمۀ علی اصغر کیمیایی، قم: مؤسسه صاØب‌الزمان، 1380ØŒ ص 88
[5]ــ رک: مسعود کوهستانی نژاد، واقعه خراسان، تهران: Øوزه هنری، 1375ØŒ (متن مصاØبه با نواب اØتشام رضوی)ØŒ صص 36 ــ 32
[6]ــ خاطرات سیاسی بهلول، همان، صص 98 ــ 97
[7]ــ در کتاب «واقعه خراسان» اسامی دو Ùرد یاد شده به ترتیب: سردگرد Ù…Øسن اداری Ùˆ سروان اداری ذکر شده است. رک: همان، ص 121
[8]ــ داود امینی، همان، صص 278 ــ 275
[9]ــ آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، شماره بازیابی پرونده 19/702، شماره سند 4
[10]ــ مسعود کوهستانی نژاد، همان، صص 78 ــ 73
[11]ــ خاطرات سیاسی بهلول، همان، ص 102
[12]ــ مسعود کوهستانی‌نژاد، همان، صص 72 ــ 60 Ùˆ 121 (خاطرات یکی از اÙسران Øاضر در درگیری).
[13]ــ خاطرات سیاسی بهلول، همان، صص 106 ــ 102
[14]ــ آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، شماره بازیابی پرونده 29/702، ص 7
[15]ــ واقعه خراسان، همان، ص 86
[16]ــ سینا واØد، همان (Ú¯Ùت‌وگو با آیت‌الله شیرازی)ØŒ صص 127 ــ 126
[17]ــ آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، شماره بازیابی پرونده 29/72، صص 11 و 7
[18]ــ مسعود کوهستانی‌نژاد، همان (بخش دوم: گلوله‌باران آستان رضوی به قلم اÙسری Ú©Ù‡ در آن Ùاجعه شرکت داشته است)ØŒ صص 137 ــ 136
[19]ــ همان، صص 95 ــ 88
[20]ــ «نهضت 1314 خراسان با روایت خاطرات Ùˆ اسناد»، Ùصلنامه 15 خرداد، سال شش، Ø´ 27 ــ 26 (تابستان Ùˆ پاییز 1376)ØŒ ص 227
[21]ــ خاطرات سیاسی بهلول، همان، صص 129 ــ 114
منابع: