تاریخ : پنج شنبه, ۴ تیر , ۱۴۰۵ 10 محرم 1448 Thursday, 25 June , 2026
1

جزئیات پلمب ۴ نیروگاه برق

  • کد خبر : 14160
  • 09 آبان 1394 - 12:52

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه مراجع قضایی با این هدف که باید نیروگاه‌های برق از سوخت مازوت استفاده نکنند، برخی نیروگاه‌های بخاری کشور را پلمب کرده‌اند، گفت: تمایلی به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نداریم اما باید گزینه استفاده سوخت جایگزین در نیروگاه‌های بخار فراهم باشد.

 به گزارش گنابادتایمز و به نقل از خبرگزاری فارس، هوشنگ فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که وضعیت ذخیره سوخت نیروگاه‌های برق چگونه است و گفته می شود برخی نیروگاه‌ها پلمپ شده اند، گفت: در حال حاضر وضعیت ذخیره سوخت نیروگاه‌ها مشکلی ندارد، اما نیروگاه‌های بخار کشور مثل منتظر قائم، تبریز، منتظری و شازند به‌دلیل مسائل خاص توسط مراجع قضایی، والف‌های مازوت آنها پلمپ شده است.

وی افزود: اگر این وضعیت استمرار داشته باشد، طبیعتاً با توجه به اینکه تأمین گاز خانگی در زمستان در اولویت است، به مشکل خواهیم خورد.

فلاحتیان ادامه داد: در فصل تابستان با توجه به اینکه میزان گاز تحویلی امسال نسبت به سال گذشته زیاد شده بود، مشکلی نداشتیم، اما در زمستان اولویت تأمین گاز بخش خانگی و مسکونی است.

تامین برق دچار مشکل می شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد:طبیعتاً اگر میزان گاز کافی در اختیار نیروگاه‌ها قرار نگیرد و امکان استفاده از مازوت هم از نیروگاه‌ها سلب شود، به‌صورت طبیعی ممکن است با چالش‌هایی مواجه شویم، لذا پیگیر هستیم که با تعامل و همکاری سازمان محیط زیست و مراجع قضایی این نیروگاه‌ها فک پلمپ شود.

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ ذخیره سوخت زمستانی نیروگاه‌ها در حال حاضر مشکلی نداریم.

سازمان محیط زیست پیگیر است که مصرف مازوت از نیروگاه‌های دولتی و خصوصی حذف شود

فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که دلیل پلمپ والف‌های مازوت (شیرهای مازوت) چیست، گفت: سازمان محیط زیست پیگیر است که مصرف مازوت از نیروگاه‌های دولتی و خصوصی حذف شود اما وزارت نیرو هم هیچ تمایلی به استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها ندارد.

وی افزود: چراکه هم هزینه مازوت گران‌تر از هزینه گاز است و هم اینکه مازوت نیروگاه‌ها را تخریب می‌کند و تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را نیز به جلو می‌اندازد و موجب استهلاک بیش‌تر نیروگاه‌ها می‌شود.

امکان جایگزینی سوخت باید فراهم باشد/خروج نیروگاه‌های برق از مدار تولید

وی گفت: اما به‌دلیل کمبود گاز و اینکه برخی مواقع فشار گاز کاهش می‌یابد و یا تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز پیش می‌آید، به هر حال باید گزینه استفاده سوخت جایگزین در نیروگاه‌های بخار فراهم باشد، بنابراین وقتی کاملاً والف‌های مازوت (شیرهای مازوت) نیروگاه‌ها پلمپ شده باشد و زمینه استفاده آنها هم فراهم نباشد و تأمین گاز به دلایل فنی مشکل داشته باشد، ممکن است که موجب خروج آن نیروگاه از مدار تولید برق شود.

فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که نیروگاه‌هایی که پلمپ شده‌اند، آیا در حال حاضر مشکلی از بابت تولید برق ندارند؟ گفت: این نیروگاه‌ها به‌ وسیله سوخت گاز، کار تولید برق را انجام می‌دهند، اما در زمستان چون اولویت تأمین گاز با بخش خانگی است، پس اگر میزان گاز تحویلی برای نیروگاه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت و خانگی کفایت نکند و زمینه استفاده از مازوت هم فراهم نباشد، احتمال دارد این نیروگاه‌ها از مدار خط تولید خارج شوند.

وی تأکید کرد: وزارت نیرو هیچ تمایلی به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها ندارد، اما به‌صورت اجتناب‌ناپذیر باید امکان استفاده از ذخیره سوخت زمستانی برای شرایط بحران و خاص فراهم شود و امید است تعاملات به زودی نتیجه دهد.

لینک کوتاه : https://gonabadtimes.net/?p=14160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • برچسب‌ها
    1392 آمریکا انتخابات امام جمعه امام جمعه گناباد امام خامنه ای ایران بجستان برجام برگزیده ها بیدخت جشنواره عمار حسن روحانی خامنه ای خراسان رضوی داعش دانشگاه آزاد دکتر حسن روحانی دکتر رجائی دکتر رجایی دکتر محمد رجائی دکتر محمد رجایی رجائی روحانی سعید جلیلی سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران شورای شهر شهردار گناباد علیرضا جاویدعربشاهی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فرودگاه گناباد فرماندار فرماندار گناباد پرسپولیس قنات قصبه نماینده گناباد و بجستان هاشمی رفسنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی محرم محمد رجائی محمد صفایی کاخک گناباد گنابادتایمز