Ùناوری را نباید تنها در ماشین‌ها Ùˆ ابزارها Ùˆ اختراع‌های مادی جدید دید. گاهی جا انداختن یک نوع مدیریت Ùˆ کنترل اجتماعی، نوعی Ùناوری است. از قضا، چیزی Ú©Ù‡ بر زندگی ما بیشتر تأثیر دارد، Ùناوری اجتماعی است Ú©Ù‡ زندگی شخصی Ùˆ جمعی را همچون ابزارها Ùˆ اختراعات مادی Ùˆ شاید بیش از آن‌ها دگرگون می‌سازد.
وقتی ما می‌آموزیم، می‌پذیریم Ùˆ مشتاق می‌شویم، به گونه‌ای دیگر زندگی کنیم، نگاه Ùˆ معرÙت ما به زندگی دستخوش دگرگونی می‌شود Ùˆ این دگرگونی بر خلق‌وخو Ùˆ ارتباط ما با دیگران Ùˆ Øتی ارتباط ما با خودمان Ùˆ باورهایمان تأثیر می‌گذارد.
اÙزون بر عاملان یا کارگزاران تغییر سیستم اجتماعی، انطباق یا عدم انطباق سیستم مورد نظر با Ù…Øیط کاربرد یا اعمال Ùناوری، عامل تÙاوت اثر می‌تواند باشد. برای مثال، تقسیم اراضی در دوره‌ی پهلوی را نوعی Ùناوری اعمال تغییرات اجتماعی می‌توان دید Ú©Ù‡ همچون ماشینی در اختیار Øکومت از برنامه‌های مشابه در کشورهای پیشرÙته Ú©Ù¾ÛŒ شد تا کار گذار طبقاتی از سیستم ارباب‌ـ‌رعیتی به جامعه‌ی سرمایه‌سالار Ùˆ Ùردیت‌مØور را تسهیل کند.
دقیقاً مانند ماشین‌های اختراع‌شده Ú©Ù‡ کاری را برای ما تسهیل می‌کنند. اما اهمیت سازگاری Ù…Øیطی در به کار بردن ماشین‌های اجتماعی Ùˆ سیاسی، بسیار بیش از ماشین‌های معمولی است. آموزش دادن Ùˆ سازگار نمودن یک آدم با کار یک Ùناوری نوین، ساده‌تر است تا سازگار کردن یک جامعه با به‌کارگیری یک Ùناوری نوین. پیامد کار، دل‌خواه نبود.
در جاهایی Ú©Ù‡ زمین‌های بسیار وسیع به دهقانان رسید، سبب شد آنان به Ùردگرایی اÙزون‌تر Ùˆ جمع‌ کردن سرمایه‌ی بیشتر Ùˆ خرید ماشین‌های پیشرÙته‌تر Ùˆ مانند این‌ها بپردازند؛ اما در جاهایی Ú©Ù‡ تراکم جمعیت کشاورزان بالا Ùˆ زمین‌ها کوچک‌تر بود، وضعیتی از مجادلات Ùˆ کشمکش‌های تمام‌نشدنی برقرار شد Ú©Ù‡ از وضعیت ارباب‌ـ‌رعیتی پیش از آن بسیار بدتر بود.
همکاری تنگاتنگ کشاورزان، نیاز به روØیه‌ی رواداری بالایی داشت Ùˆ کشاورزان٠عادت‌کرده به منطق استبدادی اربابی، جز سلطه‌گری Ùˆ سلطه‌پذیری، نوع دیگری از رابطه‌ی اجتماعی را نیاموخته بودند Ùˆ بدین ترتیب، نابودی کشاورزی، رهاورد کار بود. اما مهم‌تر از آن، اÙزایش کینه‌توزی Ùˆ بخل Ùˆ Øسد در اخلاق٠کاری٠اÙراد بود؛ چرا Ú©Ù‡ منابع، Ú©Ù…ØŒ تقاضا، زیاد Ùˆ امید به سامان‌ یاÙتن٠نظام٠ازهم‌پاشیده‌ی کار، ناچیز بود.
آنچه برای بØØ« ما مهم است این است Ú©Ù‡ Ùناوری، Ú†Ù‡ در Ø´Ú©Ù„ مادی Ùˆ Ú†Ù‡ در Ø´Ú©Ù„ برنامه‌ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، Øقوقی Ùˆ ترکیب این‌ها، در نتیجه‌ی چگونگی Ù…Øیط کاربرد خود، اثرات متÙاوتی خواهد داشت Ùˆ Ù…Øیط را نیز به سهم خود دگرگون خواهد نمود. یک وجه این تغییر Ù…Øیطی، تغییر در رÙتار Ùˆ نگاه آدم‌هاست. بنابراین همراه است با تغییر سبک زندگی.
به همین Ø´Ú©Ù„ می‌توان نگاهی به ورود Ùناوری‌های نوین در ایران امروز داشت. پس از ارتباط‌های چهره به چهره به مثابه‌ی نسل اول Ùˆ تلÙن، تلگرا٠و پست به مثابه‌ی نسل دوم، اینترنت Ùˆ تلÙÙ† همراه، به نسل سوم ارتباطات مشهور شده‌اند. علاوه بر این دگرگونی‌ها در ابزار ارتباط، در هر کدام از این نسل‌ها، شبکه‌های اجتماعی Ùˆ کنترل‌های امنیتی Ùˆ دولتی Ùˆ مقاومت‌ها Ùˆ مخالÙت‌های سازمان‌یاÙته‌ی متÙاوتی Ø´Ú©Ù„ گرÙتند Ú©Ù‡ برخی از آن‌ها را می‌توان Ùراورده‌ی اجتماعی آن نسل از ابزارهای Ùناورانه دانست.
اما از سویی، نظامی از کاربرد موارد Ú¯Ùته‌شده را می‌توان تکنولوژی سیاسی یا اجتماعی برای تغییر در کنترل مردم دانست. ما در اینجا نه به چیستی آن Ùناوری‌ها Ùˆ نه به تأثیر آن‌ها بر کنترل اÙراد می‌پردازیم، بلکه به تغییرات خلق‌وخو Ùˆ شیوه‌ی زندگی مردم تØت تأثیر این دگرگونی‌ها نظر داریم. هر کدام از این دگرگونی‌های Ùناورانه، نگاه مردم به جامعه، دولت، اÙراد دیگر Ùˆ خودشان را دگرگون ساخته‌اند Ùˆ این دگرگونی در چگونه زیستن آنان اثرگذار بوده است. در واقع باید پرتو تØلیل خود را بر جنبه‌هایی درک‌شده Ùˆ تجربه‌شده از زندگی مردم با این Ùناوری‌ها بیندازیم.
نگاه تØلیلی ما به آنجا باید متمرکز شود Ú©Ù‡ شنود مکالمات در نسل دوم، جای٠Ùرستادن٠جاسوس Ùˆ خبرچین دولت در اجتماعات چهره به چهره را می‌گیرد Ùˆ اخلاق ریاکاری Ùˆ بی‌اعتمادی مردم به یکدیگر برای گول زدن عوامل Ù†Ùوذی، به اخلاق مراقبت از خود Ùˆ خودسانسوری تبدیل می‌شود Ùˆ همین خلق‌وخو به دیگر ابعاد زندگی هم توسعه می‌یابد.
وقتی به شبکه‌های مجازی ارتباط اÙراد در نسل سوم ارتباطات می‌رسیم، ویژگی دوگانه‌ای در اخلاق ارتباطی پدید می‌آید. نام‌های مجازی برای پوشاندن هویت اÙراد از یک سو به مخÙÛŒ کردن هویت آنان Ú©Ù…Ú© می‌کند، اما دوباره ارتباط‌هایی چهره به چهره، اما این بار به صورت مجازی Ø´Ú©Ù„ می‌گیرد Ùˆ همان روابطی Ú©Ù‡ در نسل اول بود هم امکان ظهور می‌یابد.
به دلیل انبوه ‌شدن امکان ارتباط Ùˆ تماس با چند Ù†Ùر در مکان‌های مختل٠در یک نشست یا Ú¯Ùت‌وگوی مجازی، اØساس نیاز به سرعت Ùˆ کمبود وقت Ùˆ گزینش مخاطبان٠هم‌زبان‌تر Ùˆ Øذ٠دوستان٠وقت‌گیر، اهمیت بیشتری می‌یابد Ùˆ چنین نگاهی از Ùضای مجازی به Ùضای واقعی Ùˆ زندگی روزمره‌ی مردم هم انتقال می‌یابد.
دامنه‌ی گسترش Ùناوری اجتماعی به اختراع‌های ارتباطی Ù…Øدود نمی‌شود. میشل Ùوکو، اندیشمند Ùرانسوی نیمهâ€ÛŒ دوم سده‌ی بیستم، به تکنولوژی‌های انضباط اجتماعی اشاره می‌کند. (Ùوکو، 1387Ø› اسمارت، 1387 Ùˆ گوتینگ، 1390) آنجا Ú©Ù‡ شما در معرض نگاه همیشگی دوربین‌های پلیس، ارزیابی گزارش‌کارهای دوره‌ای توسط رئیس، مدیر یا استادتان، ارائه‌ی آزمایش‌های پزشکی، روانی Ùˆ گواهی عدم‌سوءپیشینه برای مسئولان اجتماعی مرتبط با خود هستید، رÙتار شما بسیار متÙاوت خواهد بود با آن زمان Ú©Ù‡ این موارد نبودند.
به طور معمول، شما به خودتنظیمی، خودسانسوری Ùˆ منضبط ‌ساختن خود، به صورتی وسواس‌گونه همت خواهید نمود. البته برای مسئولان اجتماعی مرتبط با شما، نظارت بر شخص شما مهم نیست؛ بلکه انجام دادن وظیÙه‌شان مهم است Ùˆ چنین زندان‌گونه‌ شدن Ùˆ پادگان‌گونه ‌شدن Ùˆ آسایشگاه‌گونه شدن جامعه، شما را به Ùردی تبدیل خواهد کرد Ú©Ù‡ به بهداشت جسمی Ùˆ روانی خود Øساسیت وسواس‌گونه دارد Ùˆ این Øساسیت به تمام زندگی شما گسترش خواهد یاÙت. تغییر شیوه‌ها‌ی کنترل در چهارچوب یک Ùناوری کنترل اجتماعی، تغییر رÙتار کنشگران را در Ù¾ÛŒ دارد.
سبک زندگی
آنتونی گیدنز، سبک زندگی را اصول هدایت‌کننده‌ی صورت‌های مختل٠عملکرد اÙراد در زندگی روزمره می‌داند؛ مانند چگونگی٠پوشش، خوراک، طرز کار، ارتباط، ملاقات‌ها، کنش‌های سیاسی Ùˆ علاقه‌ نشان‎ دادن‌ها. برخی اندیشمندان، سبک زندگی را به بخش‌های Ùعالیت کاری، سیاسی، ارتباطی، Ùرهنگی Ùˆ زندگی روزمره تقسیم کرده‌اند Ùˆ آن منطق Ùˆ مجموعه قواعدی Ú©Ù‡ پشت انتخاب‌های انسان در تمام این بخش‌ها وجود دارد Ùˆ آن‌ها را از نظر نمادین برای Ùرد معنادار جلوه می‌دهد، سبک زندگی نامیده‌اند.
با این تعریÙØŒ چگونه‌ زیستن٠Ùرد یا گروه اÙراد در میدان‌های مختلÙØŒ بی‌ارتباط به هم نیست Ùˆ می‌توان هماهنگی معناداری Øتی بین انتخاب‌های متعارض Ùرد در عرصه‌های متÙاوت یاÙت. برای نمونه، Ùرد معروÙÛŒ Ú©Ù‡ زندگی شهرت‌طلبانه را برگزیده است، ممکن است همواره در انظار عمومی ظاهر شود Ùˆ نیز ممکن است در منزل یا دÙتر بماند تا منشی برای دیدار مشتاقان ملاقات با وی، وقت تنظیم کند.
در هر دو Øال، Ùرد به سبک شهرت‌طلبانه زندگی می‌کند؛ اما در اولی معنای نام‌آشنا بودن با در دسترس بودن پیوند دارد Ùˆ در دومی، با خارج از دسترس بودن. اینجاست Ú©Ù‡ ابزار، Ùرآیند Ùˆ منطق معناسازی متÙاوت، نتایج متÙاوت به بار می‌آورد. هر سه‌ این موارد، تØت تأثیر دگرگونی‌های Ùناورانه هستند.
Ùناوری (تکنولوژی) Ùˆ سبک زندگی
در بخش نخست این نوشتار Ú¯Ùته شد Ú©Ù‡ Ùناوری را تنها در ابزارها نباید دید. اختراع سامانه‌ها (نظام‌ها یا سیستم‌ها) را هم می‌توان پدیده‌ای Ùناورانه (تکنولوژیک) دید. برای نمونه، Ùروشگاه‌های زنجیره‌ای، سامانه‌ای از رساندن کالا به دست مشتری هستند Ú©Ù‡ اÙزایش آن‌ها در مقابل Ùروشگاه‌ها Ùˆ مغازه‌های معمولی (سنتی)ØŒ اثر قابل توجهی بر سبک زندگی مردم دارد.
پیدایش شبکه‌های ماهواره‌ای Ùˆ امکان انتخاب مردم بین ده‌ها، صدها Ùˆ یا هزاران شبکه (بسته به علاقه‌مندی، امکانات Ùˆ چندزبانی بودن بیننده) تأثیر Ø´Ú¯Ùت‌آوری در رÙتار رسانه‌ای Ùˆ Øتی اجتماعی، اندیشیدن، ارتباط Ùˆ سرانجام، سبک زندگی آنان گذاشته است.شاپور اعتماد، در آغاز کتاب «ÙلسÙه‌ی تکنولوژی»، (هایدگر Ùˆ دیگران، 1387) می‌نویسد: تکنولوژی ابزار نیست، تکنولوژی دید است. تکنولوژی اگر هم ابزار در نظر گرÙته شود، تجربه‌ی زندگی آدمی را تغییر می‌دهد.
پیشرÙت‌های دانش Ùیزیک در اواخر قرون میانی Ùˆ عصر روشنگری، اثر مشخصی بر زندگی مردم نداشت؛ اما اختراع‌های مکانیکی، الکتریکی Ùˆ شاخه‌های دیگر این علم Ùˆ به دنبال آن، انقلاب صنعتی، زیستن Ùˆ چگونه زیستن مردم را دچار دگرگونی بنیادی نمود.
پیشرÙت‌های امروزی در علوم ژنتیک Ùˆ نانو، تنها زمانی Ú©Ù‡ در صورت‌های Ùناوری‌ زیستی Ùˆ نانوتکنولوژی، ابزارهایی در دسترس همگان تولید کند، سبک زندگی مردم را متÙاوت خواهد نمود. نه همیشه، اما به طور معمول، علم از رهگذر Ùناوری بر زندگی ما اثر می‌گذارد Ùˆ نگاه ما به جهان Ùˆ ارتباط ما با طبیعت، دیگر انسان‌ها Ùˆ خودمان را دستخوش تغییر می‌سازد.
Ùناوری در کاربرد، تا Øدی، Ùرهنگ جغراÙیا Ùˆ تاریخ تولد خود را با خود Øمل می‌کند Ùˆ باز تا Øدی، در نقاط مختلÙØŒ صورت‌های Ùرهنگی آن نقاط را به خود می‌گیرد. اگر تقویت‌کننده‌های صدا، جایی برای تبلیغات سیاسی Ùˆ جای دیگر برای پخش موسیقی رقص دسته‌جمعی به کار می‌‌روند، جایی هم هست Ú©Ù‡ نوای مداØان را برای عزاداران Ù…Øرم بلند می‌کنند؛ اما در همه جا، اÙزایش تعداد تقویت‌کننده‌ها Ùˆ صداهایی Ú©Ù‡ از همه‌جا به گوش می‌رسد، آرامش شنیداری اÙراد جامعه را می‌کاهد Ùˆ کاربرد گسترده‌ی این Ùناوری، ارزش٠گریزهای آخر Ù‡Ùته‌ی مردمان شهرها به دامان طبیعت را ضروری‌تر می‌کند.
Ùناوری‌های اجتماعی اثراتی پردامنه‌تر داشته‌اند. دیوان‌سالاری (بروکراسی) یک Ùراورده‌ی اجتماعی بوده است Ú©Ù‡ به طریقه‌ی Ùناورانه از علوم روزگار خود، تولید شد Ùˆ هر جا Ú©Ù‡ پدید آمد، سبک زندگی مردم را دستخوش تغییر ساخت. ماکس وبر می‌گوید Ú†Ù‡ در دستگاه‌های Øکومتی سنتی Ùˆ Ú†Ù‡ مدرن، بروکراسی به کاستن روØیه‌ی قهرمانی Ùˆ خودانگیختگی Ùˆ نوآوری منجر شده است.
در نظام‌های سنتی، خویشاوندسالاری Ùˆ چاپلوسی قدرتمندان، جایگاه اÙراد دیوانی را مستØÚ©Ù… می‌ساخت Ùˆ در نظام‌های قانونی، شایستگی تخصصی؛ اما در هر دو، پذیرش کلیشه‌های رÙتاری Ùˆ اØساس جبر بر مردم تØمیل شد.
کاربرد بررسی تغییر Ùناورانه‌ی سبک زندگی
دانستن اینکه Ùناوری، سبک زندگی را دگرگون می‌سازد، Ú†Ù‡ سودی دارد؟ آیا با دانستن این امر می‌توان سبک زندگی را از دستبرد Ùناوری دور نمود؟ آیا این کار خردمندانه است؟ آیا مسئله‌ی Ùناوری Ùˆ تأثیر آن بر سبک زندگی برای ما Ùˆ دیگر مردم دنیا یکسان است؟
جورج ریتزر، در نظریه‌ی Ù…Ú© دونالدی شدن، ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡Ø¯ Ú©Ù‡ چگونه Ùروشگاه‌های زنجیره‌ای Ù…Ú© دونالد، شیوه‌ی غذا خوردن مردم را تغییر دادند Ùˆ به تعطیل شدن رستوران‌های خانوادگی Ùˆ Ù…Øله‌ای نیویورک انجامیدند. چگونه کارت‌های اعتباری، نگاه مردم به ثروتمند بودن Ùˆ ارزش سرمایه‌داری را تغییر داد Ùˆ چگونه رÙتار آدم‌ها در گذر از پول کاغذی به کارت اعتباری، جهتی جدید یاÙت. سرانجام، چگونه می‌توان این نوع زندگی کردن با ابزارهای Ùناورانه‌ی نوین را با Ùضای اجتماعی جدید، همسان دانست Ùˆ ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯.
آنتونی گیدنز (1985) نیز در ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ú†Ú¯ÙˆÙ†Ú¯ÛŒ ساختاربندی جوامع Ùˆ اینکه در ایجاد معنایی نوین از زندگی Ú©Ù‡ همرسی عاملیت Ùˆ ساختار است، یعنی جایی Ú©Ù‡ Ùهم Ùرد از زندگی ÙˆÛŒ Ùˆ کارکرد ساختارهای جامعه هماهنگ می‌شود، به اهمیت٠پدید آمدن، جذب Ùˆ هضم Ùناوری اشاره می‌کند.
Ùناوری Øامل پیام‌هایی است Ú©Ù‡ معنای مورد نظر اÙراد از کنش‌هایشان Ùˆ کارکرد ساختارهای جامعه را تØت تأثیر خود قرار می‌دهد Ùˆ مهم‌ترین تغییر، آنجا ایجاد می‌شود Ú©Ù‡ با نگاه به تکنولوژی نو Ùˆ کاربرد آن، Ùرد به چیستی خود می‌اندیشد؛ یعنی Ùراگرد خویشتن‌اندیشی Ùˆ ارتباط آدمی با خود، بازتعری٠می‌شود Ùˆ بازاندیشی Ùˆ بازسازی معنا، به نقطه‌ی عط٠خود می‌رسد.
بنابراین می‌توان دید Ú©Ù‡ دگرگونی Ùناورانه در سبک زندگی، بسیاری از اوقات، ناخودآگاه است Ùˆ دانستن این ارتباط، ما را هشیار می‌سازد Ú©Ù‡ پیش‌تر از پدید آمدن پیامدهای کاربرد انواع ابزارها Ùˆ سیستم‌های Ùناورانه‌ی نوین، آن‌ها را Øدس بزنیم Ùˆ نشانه‌شناسی کنیم Ùˆ برای مسائلی اجتماعی Ùˆ Ùکری Ú©Ù‡ به دنبال خواهند داشت، چاره‌جویی نماییم.
ورود تلÙÙ† همراه به کشور ما، نخست به صورت کالایی اشراÙÛŒ Ùˆ Øتی مختص به مسئولان دولتی بود، اما به Ù…Øض امکان خرید همگانی، رشدی چشمگیر Ùˆ ناگهانی در تقاضا نسبت به دیگر کشورها داشت. این رشد Ùˆ پیامدهای اجتماعی آن، پیش‌بینی نشده بود.
پدیده‌ی ارتباط سیال Ùˆ در دسترس بودن٠همیشگی، می‌توانست باعث سرعت‌ بخشیدن به بسیاری از امور دولتی شود. چنین برنامه‌ای در کار نبود. همه‌گیر شدن این Ùناوری، راهی برای انواع آزار Ùˆ اذیت شهروندان می‌توانست باز کند. آن هم پیش‌بینی Ùˆ چاره‌گزینی نشده بود.
برای به درازا نکشیدن سخن، از آن زمان می‌گذریم. امروز ارتباط تصویری با تلÙÙ† همراه در اغلب کشورهایی Ú©Ù‡ به اندازه‌ی ایران هزینه‌ی توسعه‌ی این تکنولوژی را پرداخته‌اند، متداول است. به هر روی، ممنوعیت استÙاده از این تکنولوژی، دیری نخواهد پایید؛ اما آنچه پیش چشم ما اتÙاق می‌اÙتد، سخن درازمدت در نیکی Ùˆ بدی آن است Ùˆ آنچه به آن نمی‌اندیشیم، آموزش اÙراد برای استÙاده از آن در راهی کارآمد Ùˆ آگاهی از زیان‌های اØتمالی آن.
به همین ترتیب است Ùیلتر نمودن شبکه‌های اجتماعی مانند Ùیس‌بوک، ممنوعیت استÙاده از ماهواره Ùˆ مانند این‌ها. مسئله این است Ú©Ù‡ چنین Ùناوری‌هایی، مصرÙ‌کنندگانی با Ø³Ø·Ø Ø¨Ø§Ù„Ø§ØªØ± مهارت Ùˆ Ùرهیختگی می‌طلبند Ùˆ می‌یابند Ùˆ ممنوعیت وضع‌شده، به ایجاد منزلت روشن‌Ùکرانه برای آنان خواهد انجامید؛ به ویژه اگر Ú©Ù‡ اصل کمیابی Ùˆ عطش به امور ممنوع را هم در نظر بگیریم.
بدتر آنکه با رسیدن عصر تلویزیون‌های سه‌بعدی با قابلیت لمس تصویر، پخش‌های ماهواره‌ای بدون نیاز به آنتن‌های امروزی، دستگاه‌های ترجمه‌ی خودکار نانو Ùˆ کاهش نیاز به توانایی‌های چندزبانی Ùˆ پیشرÙت‌هایی از این دست در دهه‌ی آینده، Ùردا برای تصمیم‌گیری دیر خواهد بود.
سبک زندگی در کشورهایی Ú©Ù‡ از سرمایه‌های طبیعی بالا برخوردار هستند (مانند Ù†Ùت در ایران) باعث می‌شود توان اقتصادی جذب ابزارها Ùˆ اختراعات تکنولوژیک بسیار بالا باشد Ùˆ در Øالی Ú©Ù‡ تعدیل Ùرهنگی مناسب با یک Ùناوری هنوز ایجاد نشده، Ùناوری بعدی وارد شود. Øال‌ آنکه در تولید Ùناوری‌ها نقش ما ناچیز است. لذا سازگاری با آن نیز دشوارتر خواهد بود.
به همه‌ی موارد بالا، سنتی را باید اÙزود Ú©Ù‡ در ضد دین دانستن، ممنوع‌ کردن Ùˆ سرانجام، به زور٠نیاز٠روزاÙزون، پذیرÙتن٠Ùناوری‌های نوین داریم. بیش از چهار دهه، علی شریعتی(1349) در رساله‌ی Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ به نام «قرآن Ùˆ کامپیوتر» به این مشکل اشاره نمود. ÙˆÛŒ نوشت Ú©Ù‡ اگر قرار است از کامپیوتر استÙاده کنیم Ú©Ù‡ هست، چرا از روند معیوب تکÙیر، اØساس نیاز Ùˆ کاربرد کورکورانه پیروی کنیم؟ سال‌ها گذشت Ùˆ بیش از یک دهه پیش، مهدی Ù…Øسنیان‌راد نظریه‌ی بازار پیام را در علوم ارتباطات Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…ÙˆØ¯. (1384)
ÙˆÛŒ نوشت: نباید بپنداریم مردم، مخاطبان وعظ Ùˆ قصه‌های ما هستند. امروز، اÙراد به مصرÙ‌کنندگان رسانه تبدیل شده‌اند Ùˆ این یعنی گزینش‌گری Ùˆ امکان قطع ارتباط Ùˆ دور انداختن کالای ارتباطی (پیام) Ùˆ… بنابراین باید با آنان سخن Ú¯Ùت. باید آنان را آگاه ساخت Ú©Ù‡ هشیارانه این کالاها را مصر٠کنند.
باید چنان آنان را هشیار نمود Ú©Ù‡ از تداخل نامناسب Ùرهنگی پیشگیری شود. همچون Øکمای قدیم Ú©Ù‡ زیان‌های خوردن خربزه Ùˆ عسل را می‌گÙتند Ùˆ Ùرد درک می‌نمود، لازم است به مصرÙ‌کنندگان Ùناوری‌های مدرن آگاهی‌های لازم داده شود. آنان با شلیک پیام همچون گلوله، مطیع نخواهد شد؛ نه توسط خارجیان Ùˆ نه توسط Øکام داخلی‌.
چنین نگاهی نه ‌تنها در عرصه‌ی Ùناوری‌های نوین رسانه‌ای، بلکه در همه‌ی ابعاد مصر٠Ùرآورده‌های ÙÙ†ÛŒ مادی Ùˆ ذهنی، Ùردی Ùˆ اجتماعی، لازم است. باید توجه داشت Ú©Ù‡ تأثیرهای Ùرهنگی ورود تکنولوژی، به ویژه در عرصه‌ی سبک زندگی، چیزی نیست Ú©Ù‡ با ÙراÙÚ©Ù†ÛŒ گریزپذیر باشد.
دگرگونی سبک زندگی در نوع پوشش، استÙاده از رسانه، گذران اوقات Ùراغت، شرکت در مهمانی‌ها Ùˆ ملاقات‌های دوستانه، ارتباط دو جنس Ùˆ بسیاری از موارد دیگر، این سال‌ها نقطه‌ی تمرکز سیاست‌های Ùرهنگی دولت‌ها Ùˆ نهادهای سیاست‌گذاری دیگر در کشور ما بوده ‌است؛ اما شوربختانه نگاه ساده‌انگار، بخش‌نامه‌ای Ùˆ به‌ دور از مطالعات مستقل اجتماعی، باعث شده است ÙراÙÚ©Ù†ÛŒ مسائل واقعی به گروه‌های سیاسی، روشن‌Ùکران، رسانه‌های خارجی، سلطه‌گران Ùرهنگی Ùˆ ده‌ها نام دیگر، ذهن مدیران Ùˆ تصمیم‌گیران را از کانون واقعی بØران دور کند. چنان Ú©Ù‡ Ú¯Ùته شد، کانون بØران، نه خود Ùناوری، Ú©Ù‡ نوع برخورد ما با Ùناوری بوده است.
ارجاع‌ها:
• شریعتی، علی (1349)ØŒ قرآن Ùˆ کامپیوتر، انتشار به صورت جزوه‌ی پلی‌کپی بدون نام ناشر Ùˆ به نام علی سبزواری. همچنین این مقاله به عنوان یک Ùصل در مجموعه‌آثار شریعتی، جلد28ØŒ چاپ شده است.
• گوتینگ، گری (1390). ÙÙˆÚ©Ùˆ. ترجمه‌ی مهدی یوسÙی، تهران، نشر اÙÙ‚.
• Ùوکو، میشل (1387). مراقبت Ùˆ تنبیه، تولد زندان. ترجمه‌ی نیکو سرخوش Ùˆ اÙشین جهان‌دیده، نشر Ù†ÛŒ: تهران.
• Ù…Øسنیان‌راد، مهدی (1391)ØŒ ارتباطات انسانی، تهران، انتشارات سمت، اولین بار کتاب در سال 1356 توسط انتشارات دانشکده‌ی علوم ارتباطات اجتماعی چاپ شد.
• Ù…Øسنیان‌راد، مهدی (1384)ØŒ بازار پیام Ùˆ آینده‌ی ارتباطات میان‌Ùرهنگی، Ùصلنامه‌ی علوم اجتماعی، شماره‌ی 31ØŒ ص 1 تا 37. مقاله‌ی اولیه: ارائه‌شده در Ú©Ù†Ùرانس 2001 بوداپست Ùˆ چاپ‌شده در مجموعه مقالات Ú©Ù†Ùرانس.
• Ù…Øسنیان‌راد، مهدی (1387)ØŒ آسیب‌شناسی مخاطب‌پنداری در Øوزه‌ی رسانه‌ها، جهانی ‌شدن Ùˆ عصر پس از دهکده‌ی جهانی، Ùصلنامه‌ی تØقیقات Ùرهنگی، سال اول، شماره‌ی 3ØŒ ص 79 تا 113.
• اسمارت، بری (1385)ØŒ میشل Ùوکو، ترجمه‌ی لیلا جوهراÙشانی Ùˆ Øسن چاوشیان، تهران، نشر اختران.
• هایدگر، مارتین Ùˆ دیگران (1387)ØŒ ÙلسÙه‌ی تکنولوژی، انتخاب مقاله‌ها، ترجمه Ùˆ مقدمه‌ از شاپور اعتماد، تهران، نشر مرکز.
• Giddens, Anthony (1985), The Constitution of Society, Outline of the Theory of Structuration, Cambridge, Policy Press.
• Ritzer, George (2002), Mcdonaldization, the reader, California, Pine Forge Press.
صادق پیوسته؛ دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی
منبع: برهان