به گزارش گنابادتایمز،Ùساد اداری به اقداماتی اطلاق می‌شود Ú©Ù‡ ناشی از بکارگیری قدرت Ùˆ توان دستگاه های دولتی Ùˆ یا وابسته به دولت برای کسب مناÙع مالی Ùردی Ùˆ یا گروهی است Ùˆ نتایج Ùساد اداری به طور طبیعی Ù…Ø®Ø§Ù„Ù Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ مناÙع Ø¢Øاد مردم است. Ùساد اداری عموماً در اشکال رشوه، خویشاوندگماری، پارتی بازی Ùˆ تعارض مناÙع روی می‌دهد.
در این مجال به تبیین Ùˆ بررسی نظام Øکومتی سالم از منظر شهید عدالت ØŒØضرت علی علیه السلام  که توسط Øسن کریمی Ùرد به رشته تØریر درآمده است Ù…ÛŒ پردازیم.
Ùساد؛ یک پدیده ناهنجار اجتماعی، سیاسی Ùˆ اقتصادی است Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ توان آن را بهره گیری نادرست از اختیارات در راستای مناÙع شخصی تعری٠نمود. در لغت Ùارسی برای Ùساد معانی مختلÙÛŒ مانند تباهی، مال کسی را گرÙتن، گزند Ùˆ زیان، ظلم Ùˆ ستم، شرارت Ùˆ بدکاری، عمل ناشایست Ùˆ زشت، Ùسق Ùˆ Ùجور، دشمنی Ùˆ کینه Ùˆ Ùتنه Ùˆ آشوب ذکر شده است.
رواج Ùساد اداری Ùˆ اقتصادی در یک جامعه باعث بی اعتمادی به نظام سیاسی، پایمال شدن Øقوق اÙراد جامعه،اÙزایش Ùقر، کاهش سرمایه گذاری، بهره مندی نابرابر از Ùرصت ها، تضعی٠Ùرهنگ کار Ùˆ نوآوری، ایجاد Ùˆ اÙزایش بی عدالتی Ù…ÛŒ گردد. در سایه Ùساد اقتصادی، Ùرایند پیشرÙت Ùˆ توسعه زیان Ù…ÛŒ بیند Ùˆ بسیاری از متغیرهای اقتصادی همچون تورم، بیکاری Ùˆ ….. از این پدیده تاثیر Ù…ÛŒ پذیرند.
روش امیرالمومنین(ع) در مبارزه با Ùساد اداریÂ
نهج â€Ø§Ù„بلاغه بعد از قرآن کریم، مهمترین کتاب دینی شیعیان Ù…ÛŒ باشد. در نهج البلاغه اصول Øکومت Ùˆ زمامداری با رویکردی اسلامی به تÙصیل Ø´Ø±Ø Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ شده است. در ادامه بر اساس متن ارزشمند این کتاب، ذیل چند سرÙصل به بررسی یک نظام Øکومتی سالم از دیدگاه امیرالمومنین (ع) Ù…ÛŒ پردازیم.
برخورد قاطعانه با خیانت کارگزارانÂ
بی تردید یکی از وظای٠مهم نظام اسلامی، نظارت بر اعمال کارگزاران است. در شان نظام اسلامی نیست Ú©Ù‡ خدای نکرده برخی از کارگزاران طوری زندگی Ùˆ رÙتار کنند Ú©Ù‡ با تضییع Øقوق مردم، موجبات Ùراهم شدن ثروتهای بادآورده گردند. Øضرت علی(ع) نسبت به رÙتار Ùˆ اعمال کارگزاران نظام اسلامی Øساسیت ویژه ای داشت Ùˆ به طور کامل بر آنها نظارت داشت تا آنها از صراط مستقیم گمراه نگردند.
«به من خبر دادند Ú©Ù‡ خانه â€Ø§Ù‰ با هشتاد دینار خریده â€Ø§Ù‰ØŒ Ùˆ سندى براى آن نوشته â€Ø§Ù‰ Ùˆ گواهانى آن را امضا کرده â€Ø§Ù†Ø¯. (Ø´Ø±ÛŒØ Ú¯Ùت: آرى اى امیر مؤمنان، امام علیه السّلام نگاه خشم آلودى به او کرد Ùˆ Ùرمود): اى Ø´Ø±ÛŒØ Ø¨Ù‡ زودى کسى به سراغت مى†آید Ú©Ù‡ به نوشته†ات نگاه نمى†کند Ùˆ از گواهانت نمى†پرسد، تا تو را از آن خانه بیرون کرده Ùˆ تنها به قبر بسپارد. اى Ø´Ø±ÛŒØ Ø§Ù†Ø¯ÛŒØ´Ù‡ Ú©Ù† Ú©Ù‡ آن خانه را با مال دیگران یا با پول Øرام نخریده باشى Ú©Ù‡ آنگاه خانه دنیا Ùˆ آخرت را از دست داده â€Ø§Ù‰Â».
همچنین Øضرت به اشعث بن قیس، Ùرماندار آذربایجان، در مورد استÙاده ناروا از بیت‌المال هشدار داده Ùˆ بیت‌المال را مال خدا می‌داند Ùˆ می‌Ùرماید: «همانا پست Ùرمانداری برای تو وسیله آب Ùˆ نان نبوده، بلکه امانتی در گردن توست… در دست تو اموالی از ثروت‌های خدای بزرگ Ùˆ عزیز است Ùˆ تو خزانه‌دار آنی».
Øضرت در نامه به زیاد بن ابیه، جانشین Ùرماندار بصره، راجع به خیانت به بیت المال هشدار Ù…ÛŒ دهد Ùˆ Ù…ÛŒ Ùرماید: « همانا من، به راستى به خدا سوگند مى†خورم، اگر به من گزارش کنند Ú©Ù‡ در اموال عمومى خیانت کردى، Ú©Ù… یا زیاد، چنان بر تو سخت گیرم Ú©Ù‡ Ú©Ù… بهره شده Ùˆ در هزینه عیال، در مانده Ùˆ خوار Ùˆ سرگردان شوى».
در نکوهش یکی از Ùرمانداران Ú©Ù‡ از بیت المال سوء استÙاده کرده بود: «دشمنت بى پدر باد، گویا میراث پدر Ùˆ مادرت را به خانه مى†برى! سبØان اللّهâ€! آیا به معاد ایمان ندارى Ùˆ از Øسابرسى دقیق قیامت نمى â€ØªØ±Ø³Ù‰ØŸ اى کسى Ú©Ù‡ در نزد ما از خردمندان به شمار مى â€Ø¢Ù…دى! چگونه نوشیدن Ùˆ خوردن را بر خود گوارا کردى در Øالى Ú©Ù‡ مى†دانى Øرام مى â€Ø®ÙˆØ±Ù‰! Ùˆ Øرام مى†نوشى! چگونه با اموال یتیمان Ùˆ مستمندان Ùˆ مؤمنان Ùˆ مجاهدان راه خدا، کنیزان مى†خرى Ùˆ با زنان ازدواج مى کنى؟ Ú©Ù‡ خدا این اموال را به آنان وا گذاشته Ùˆ این شهرها را به دست ایشان امن Ùرموده است. پس، از خدا بترس Ùˆ اموال آنان را باز گردان Ùˆ اگر چنین نکنى Ùˆ خدا مرا Ùرصت دهد تا بر تو دست یابم، تو را Ú©ÛŒÙر خواهم کرد Ú©Ù‡ نزد خدا عذر خواه من باشد Ùˆ با شمشیرى تو را مى â€Ø²Ù†Ù… Ú©Ù‡ به هر کس زدم وارد دوزخ گردید. سوگند به خدا اگر Øسن Ùˆ Øسین چنان مى â€Ú©Ø±Ø¯Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ تو انجام دادى، از من روى خوش نمى â€Ø¯ÛŒØ¯Ù†Ø¯ Ùˆ به آرزو نمى†رسیدند تا آن Ú©Ù‡ ØÙ‚ را از آنان باز پس ستانم Ùˆ باطلى را Ú©Ù‡ به دستم پدید آمده نابود سازم».
برخورد یکسان با مردم Ùˆ نزدیکانÂ
بدون Ø´Ú© یکی از اصول گرانبها در مکتب امیر مومنان این Ù…ÛŒ باشد Ú©Ù‡ ایشان برای مبارزه با Ùساد تمایزی بین نزدیکان Ùˆ دیگران نمی گذاشت. ایشان اصول اسلامی را یکسان Ùˆ بدون گذشت بر تمام اÙراد جامعه اجرا Ù…ÛŒ نمود. Øضرت رÙتار با برادرش را Ú©Ù‡ خواهان سهم بیشتری از بیت المال شده بود این گونه ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ù…ÛŒ دهد:
« به خدا سوگند برادرم عقیل را دیدم Ú©Ù‡ به شدت تهیدست شده بود Ùˆ از من درخواست داشت یک من از گندم های بیت المال را به او ببخشم…. چون به Ú¯Ùته های او گوش دادم، پنداشت Ú©Ù‡ دین خود را به او واگذار Ù…ÛŒ کنم Ùˆ از راه عادلانه خود دست برمی دارم. روزی آهنی را گداخته به جسمش نزدیک کردم…ØŒ چون بیمار از درد Ùریاد زد… به او Ú¯Ùتم… از Øرارت آهنی Ù…ÛŒ نالی Ú©Ù‡ انسانی به بازیچه آن را گرم ساخته است؟ اما مرا به آتش دوزخی Ù…ÛŒ خوانی Ú©Ù‡ خدای جبارش با خشم خود آن را گداخته است».
در جای دیگر خطاب به مالک Ù…ÛŒ گویند: « ای مالک!‌ همانا زمامداران را خواص Ùˆ نزدیکانی است Ú©Ù‡ خودخواه Ùˆ چپاولگرند Ùˆ در معاملات انصا٠ندارند. ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان Ùˆ به هیچکدام از ایشان زمین واگذار Ù…Ú©Ù† Ùˆ بگونه ای با ایشان رÙتار Ú©Ù† Ú©Ù‡ قراردادی به سودشان منعقد نگردد Ú©Ù‡ به مردم زیان رساند».
مقابله با رشوه Â
رشوه Ùˆ رشوه خواری یکی از رایج ترین انواع Ùساد مالی Ùˆ اقتصادی است Ú©Ù‡ باعث وارد نمودن زیان های شدید بر اقتصاد ملی Ù…ÛŒ گردد. در Øدیث معروÙÙ‰ Ú©Ù‡ از رسول خدا نقل شده مى خوانیم Ú©Ù‡ «خداوند گیرنده Ùˆ دهنده رشوه Ùˆ آن کس را Ú©Ù‡ واسطه میان آن دو است از رØمت خود دور Ù…ÛŒ گرداند».
امام علی(ع) در این باره Ù…ÛŒ Ùرماید: « همانا ملتهای پیش از شما به هلاکت رسیدند به آن جهت Ú©Ù‡ ØÙ‚ مردم را نپرداختند، پس دنیا را با رشوه دادن بدست آوردند Ùˆ مردم را به راه باطل بردند Ùˆ آنان اطاعت کردند».
سیماى قضات Ùˆ داورانÂ
دستگاه قضایی سالم Ùˆ آبرومند در ØÙظ Øکومت قانون نقش ویژه ای برعهده دارد Ùˆ با مبارزه جدی با Ùساد اداری Ùˆ اقتصادی تاثیر مهمی بر جلب اعتماد مردم Ùˆ ایجاد اطمینان به نظام سیاسی بازی Ù…ÛŒ کند.
امام در نامه خطاب به مالک اشتر Ù…ÛŒ Ùرمایند «… از میان مردم، برترین Ùرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب کن، کسانى Ú©Ù‡ مراجعه Ùراوان، آنها را به ستوه نیاورد Ùˆ برخورد مخالÙان با یکدیگر او را خشمناک نسازد، در اشتباهاتش پاÙشارى نکند Ùˆ بازگشت به ØÙ‚ پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ریشه Ú©Ù† کند Ùˆ در شناخت مطالب با تØقیقى اندک رضایت ندهد Ùˆ در شبهات از همه با اØتیاط تر عمل کند Ùˆ در یاÙتن دلیل اصرار او از همه بیشتر باشد Ùˆ در مراجعه پیاپى شاکیان خسته نشود، در کش٠امور از همه شکیباتر Ùˆ پس از آشکار شدن Øقیقت، در Ùصل خصومت از همه برنده†تر باشد، کسى Ú©Ù‡ ستایش Ùراوان او را Ùریب ندهد Ùˆ چرب زبانى او را منØر٠نسازد Ùˆ چنین کسانى بسیار اندکند. پس از انتخاب قاضى، هر Ú†Ù‡ بیشتر در قضاوت†هاى او بیندیش Ùˆ آنقدر به او ببخش Ú©Ù‡ نیازهاى او بر طر٠گردد Ùˆ به مردم نیازمند نباشد Ùˆ از نظر مقام Ùˆ منزلت آنقدر او را گرامى دار Ú©Ù‡ نزدیکان تو، به Ù†Ùوذ در او طمع نکنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد. در دستوراتى Ú©Ù‡ دادم نیک بنگر Ú©Ù‡ همانا این دین در دست بدکاران اسیر گشته بود Ú©Ù‡ با نام دین به هوا پرستى پرداخته، Ùˆ دنیاى خود را به دست مى â€Ø¢ÙˆØ±Ø¯Ù†Ø¯Â».
منبعÂ
سید رضی قدس سره الشریÙ(Û±Û³Û¸Û¶). نهج البلاغه Øضرت امیرالمومنین علیه السلام، مترجم: Ù…Øمد دشتی، قم، نشر طوبای Ù…Øبت، چاپ دوم.