یک سوالی Ùˆ یا ایرادی از طر٠غیر درویشی شده است، البته Øسن نیت دارد. می‌گوید شما می‌گویید همه باید بیعت کنند Ø®Ùب اگر این‌طوری است، چرا وقتی درخواست می‌کنند بعضی‌ها را قبول می‌کنید Ùˆ بعضی‌ها را رد می‌کنید! بیعتی Ú©Ù‡ ارادی می‌شود یعنی خود شخص تقاضا می‌کند، این بیعت به دنباله‌ی همان بیعتی است Ú©Ù‡ قبل از خلقت کرده است Ú©Ù‡ خداوند Ùرمود:أَلَسْت٠بÙرَبّÙÙƒÙمْ گÙت چرا قَالÙواْ بَلَى (أعراÙ/172)
Ø¥Ùنَّ الَّذينَ ÙŠÙبايÙعÙونَکَ Ø¥Ùنَّما ÙŠÙبايÙعÙونَ اللَّهَ يَد٠اللَّه٠Ùَوْقَ أَيْديهÙمْ Ùَمَنْ Ù†ÙŽÚ©ÙŽØ«ÙŽ ÙÙŽØ¥Ùنَّما يَنْکÙث٠عَلى†نَÙْسÙÙ‡Ù ÙˆÙŽ مَنْ أَوْÙى†بÙما عاهَدَ عَلَيْه٠اللَّهَ ÙَسَيÙؤْتيه٠أَجْراً عَظيماًدر Øقیقت، کسانى Ú©Ù‡ با تو بیعت می†کنند، جز این نیست Ú©Ù‡ با خدا بیعت Ù…ÛŒ â€Ú©Ù†Ù†Ø¯ دست خدا بالاى دستهاى آنان است. پس هر Ú©Ù‡ پیمان†شکنى کند، تنها به زیان خود پیمان Ù…ÛŒ â€Ø´Ú©Ù†Ø¯ØŒ Ùˆ هر Ú©Ù‡ بر آنچه با خدا عهد بسته ÙˆÙادار بماند، به زودى خدا پاداشى بزرگ به او Ù…ÛŒ â€Ø¨Ø®Ø´Ø¯.
Øال برای مشخص شدن ماهیت اصلی بیعت صوÙیه  به بیان Øدیثی از امام صادق(ع) می پردازیم :
اي Ù…Ùضّل هرگونه بيعتي قبل از ظهور Øضرت وليّ عصر (عليه السّلام) بيعت Ú©Ùر Ùˆ Ù†Ùاق Ùˆ نيرنگ است خداوند کسي Ú©Ù‡ اين بيعت را انجام دهد Ùˆ همچنين کسي Ú©Ù‡ با او بيعت شود را لعنت مي کند.