Øضرت امیر از زبان پیامبر اکرم(ص) متذکر Ù…ÛŒ شوند Ú©Ù‡ :”من از Ú©Ùار Ùˆ مشرکین بر امتم بیمناک نیستم، آن Ú©Ù‡ من از او بر شما بیمناک هستم، مناÙÙ‚ است.”
وجوب شناخت مناÙÙ‚ از Øیث مصداق Ùˆ Ùراگیرشناسی Ùˆ جریان شناسی، برای کسانی Ú©Ù‡ ثروت Ùˆ اعتبار Ùˆ زمان بیت المال را در اختیار دارند بسیار لازم Ùˆ ضروری است. زیرا عدم شناخت ابعاد وجودی مناÙÙ‚ØŒ راه را برای Ù†Ùوذ ایشان در قلب Ùˆ ذهن متصدیان قدرت باز Ù…ÛŒ کند تا موجبات انØطاط سیاستهای کلان را میسر سازند.
اما قبل از شناخت مسائل Ùوق Ú©Ù‡ به Ùراخور Øال تغییر Ù…ÛŒ کند، دانستن ابعاد “Ù†Ùاق“ØŒ لازمه درک خطر تبعات همکاری با مناÙÙ‚ است Ú©Ù‡ در اینجا به اختصار به بررسی ریشه کلمه Ù†Ùاق، لوازم Ù†Ùاق، آثار Ù†Ùاق، ویژگی های Ù†Ùاق Ùˆ در نهایت، راه های شناخت مناÙÙ‚ Ù…ÛŒ پردازیم.
ریشه کلمه Ù†Ùاق:
ماده «ن ØŒ Ù ØŒ ق» در لغت عرب براى دو معناى اصلى Ùˆ چند معناى Ùرعى به کار رÙته است. دو معناى اصلى آن، یکى «تمام Ùˆ Ùنا شدن» Ùˆ دیگرى «پوشیده Ùˆ پنهان داشتن» است. از معناى نخست ØŒ استعمال†«نÙÙ‚ Ù†Ùقه القوم» به معناى تمام شدن زاد Ùˆ توشه است. در معناى دوم، واژهâ€Ù‡Ø§Ù‰ «نÙق» به معناى تونل Ùˆ راه زیرزمینى Ùˆ «ناÙقاء» در برابر «قاصعاء» به معناى یکى از دو سوراخ لانه موش صØرایى به کار رÙتهâ€Ø§Ù†Ø¯. قرآن با استخدام این Ù„Ùظ براى کسى Ú©Ù‡ Ú©Ùر خود را پوشیده مىâ€Ø¯Ø§Ø±Ø¯ Ùˆ اظهار ایمان مىâ€Ù†Ù…اید ØŒ به یکى از وجوه پنهان Ø±ÙˆØ Ùˆ بیمارىâ€Ù‡Ø§Ù‰ نهان انسان اشاره کرد بر اساس این تشبیه ساخته شده است Ú©Ù‡ مناÙÙ‚ نیز داخل «نÙق» یا «ناÙقاء» مىâ€Ø´ÙˆØ¯ تا خود را پنهان بدارد Ùˆ اگر بتواند بگریزد. با رواج این استعمال Ùˆ کاربرد آن در دیگر مصداقâ€Ù‡Ø§ØŒ همچون انسان خیانتکار، ریاکار، توسعه معنایى Ù†Ùاق اÙزونâ€ØªØ± گشت؛
لوازم Ùˆ ابراز Ù†Ùاق:
Øضرت علی علیه السلام  در نامه Û²Û· بیان Ù…ÛŒ کنند Ú©Ù‡ پیغمبر از دو چیز اظهار نگرانی کرده است: از Ù†Ùاق Ùˆ مناÙÙ‚Ø› Ùˆ دیگر این‌که از توده امت جاهل Ùˆ نادان باشند. پیامبر اکرم می‌Ùرمایند: “إنی لا أخا٠علی امتی Ùقر Ùˆ Ù„Ú©Ù† أخا٠علیهم سوء التدبیر؛ من از Ùقر Ùˆ نداشتن ثروت بر امتم بیمناک نیستم، آن چیزی Ú©Ù‡ من از آن نگران هستم سوء التدبیر است.” به تعبیر شهید مطهری، “منظور از سوء التدبیر همان Ùقر معنوی Ùˆ Ùکری Ùˆ Ùقر اندیشه است.” پس، از یک طر٠متظاهر زیرک Ùˆ ریاکار Ùˆ از طر٠دیگر مردم جاهل Ùˆ نادان، از لوازمات پیشبرد اهدا٠مناÙÙ‚ است.
از این جهت است Ú©Ù‡ اهمیت توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر Ùراگیری “بصیرت” روشن Ù…ÛŒ شود تا یکی از دو ابزار مناÙÙ‚ یعنی جهل Ùˆ نادانی، خنثی Ùˆ Ùرصت پیاده کردن برنامه های شوم، از مناÙقین گرÙته شود.
آثار Ù†Ùاق:
در این مرØله بایستی Ù†Ùاق هم مانند بسیاری از Ù…Ùاهیم، در مراتب مختل٠بررسی شود. بالاترین مرتبه Ù†Ùاق، Ù†Ùاق با خدای متعال است Ùˆ در مراتب پایین تر، Ù†Ùاق با نظام، Ù†Ùاق با یکدیگر Ùˆ Ù†Ùاق با خود را Ù…ÛŒ توان متصور شد. از طر٠دیگر، Øضرت علی(ع) در Øدیثی، Ùرایند تشکیل سرنوشت را این چنین تبیین Ù…ÛŒ کنند: “مواظب اÙکارت باش Ú©Ù‡ Ú¯Ùتارت را Ù…ÛŒ سازد، Ú¯Ùتارت رÙتارت را Ù…ÛŒ سازد، رÙتارت عادتت را Ù…ÛŒ سازد، عادتت شخصیتت را Ù…ÛŒ سازد Ùˆ در نهایت، شخصیتت سرنوشتت را Ù…ÛŒ سازد.”
پس اÙکار صادقانه یا اÙکار مناÙقانه(Ú©Ù‡ منشاء آن کذب است)Ø› تاثیر مستقیم بر اÙکار Ùˆ در نهایت سرنوشت خواهد داشت. Øال اگر جدولی به صورت ماتریسی در نظر بگیریم Ú©Ù‡ یک بعد آن مراتب Ù†Ùاق Ùˆ بعد دیگر آن سیر اÙکار تا سرنوشت باشد، Ù…ÛŒ توان به راØتی زوایای به روی کار آمدن Ùرد مناÙÙ‚ در Ø³Ø·ÙˆØ Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø¬Ø§Ù…Ø¹Ù‡ Ùˆ نظام را مورد بررسی قرار داد Ùˆ تبعات آن را پیش بینی کرد.
پس وقتی کسی در رÙتار کنونی خود، دورو Ùˆ مناÙقانه عمل Ù…ÛŒ کند، ریشه در اÙکار Ù†Ùاق آلود خود دارد Ùˆ قطعا در آینده به سرنوشت خود یا نظامی Ú©Ù‡ در آن تصدی امور را به عهده Ù…ÛŒ گیرد، لطماتی جبران ناپذیر وارد خواهد کرد.
ویژگی های مناÙÙ‚:
ابن رجب Øنبلى مىâ€Ú¯ÙˆÛŒØ¯ :”Ù†Ùاق از نظر شرعى دو گونه است: یکى Ù†Ùاق اکبر Ùˆ آن این است Ú©Ù‡ انسان بهâ€Ø¸Ø§Ù‡Ø± خود را مؤمن به خدا Ùˆ پیامبران Ùˆ روز قیامت نشان دهد. دوم Ù†Ùاق اصغر یا Ù†Ùاق عملى است Ùˆ آن این است Ú©Ù‡ انسان بهâ€Ø¸Ø§Ù‡Ø± کارى کند Ùˆ قصدش چیز دیگرى باشد. Ú©Ù‡ منظور همان ظاهرسازى Ùˆ ریاکارى است؛
به استناد آیات Ùˆ اØادیث، برخی ویژگی های مناÙÙ‚ در نوع اکبر یا اصغر به Ø´Ø±Ø Ø°ÛŒÙ„ است؛
شک و تردید:
امام علی علیه السلام Ù…ÛŒ Ùرماید:” Ú©Ù„ مناÙÙ‚ مریب؛ تمام مناÙقین در Ø´Ú© Ùˆ تردید هستند.” مهمâ€ØªØ±ÛŒÙ† ویژگى مناÙÙ‚ از نوع اصغر، Ø´Ú© Ùˆ تردید درونى Ùˆ قلبى آنان است . چنین انسانى چون نتوانسته است به علم Ùˆ یقین نایل آید Ùˆ خود را از نظر Ùکرى Ùˆ روØÙ‰ قانع سازد، در وادى Øیرت Ùˆ تردید باقى مىâ€Ù…اند . به عبارتی مناÙÙ‚ نمی تواند در بزنگاههای اجتماعی Ùˆ رویدادهای سیاسی؛ موضع گیری متقنی صورت دهد Ùˆ مرز خود را با عوامل Ùتنه روشن سازد.
چند رنگی:
امام علی علیه السلام Ù…ÛŒ Ùرماید:”عاده المناÙقین تهزیع الاخلاق؛ به تغییر همواره خلق Ùˆ خوی خود عادت کرده است.” چون مناÙÙ‚ نمی تواند به رای Ùˆ نظر خود استوار بماند Ùˆ مجبور به موضع گیری های متناقض Ù…ÛŒ شود، بایستی این توانایی را داشته باشد Ú©Ù‡ به تغییر خوی خودش عادت کند وگرنه نمی تواند در مسیر Ù†Ùاق موÙÙ‚ عمل کند.
امامâ€Ø¹Ù„ÛŒ(ع) Ùرمودند:” إن أخو٠ما أخا٠علیکم إذا تÙقه لغیر الدین؛ ترسناکâ€ØªØ±ÛŒÙ† چیزى Ú©Ù‡ بر شما مىâ€ØªØ±Ø³Ù… ØŒ آن است Ú©Ù‡ براى غیر دین تÙقه شود.” از این رو، دنیاطلبى به بهانه امور اخروى، زشتâ€ØªØ±ÛŒÙ† Ùˆ زیانبارترین Ùˆ خطرناکâ€ØªØ±ÛŒÙ† گونه دنیاطلبى است. براى دنیا در دین تÙقه مىâ€Ú©Ù†Ù†Ø¯ Ùˆ براى عمل نکردن مىâ€Ø¢Ù…وزند Ùˆ سخن از آخرت را وسیلهâ€Ø§Ù‰ براى رسیدن به دنیا مىâ€Ú©Ù†Ù†Ø¯ØŒ Ùˆ از این رو دیرتر از مناÙقان دیگر Ú©Ø´Ù Ùˆ رسوا مىâ€Ø´ÙˆÙ†Ø¯ Ùˆ از پس سالâ€Ù‡Ø§ مراقبت دائمى Ùˆ دقت کاÙÙ‰ ØŒ از پرده برون مىâ€Ø§Ùتند.
بنا بر آیات Ùˆ اØادیث، از دیگر ویژگی های مناÙقین Ù…ÛŒ توان به؛ چاپلوسی، خل٠وعده، دروغ گویی، خیانت، ناشکری، خودبزرگ بینی، پرخوری، ظاهرسازی Ùˆ …. اشاره کرد.
راه های شناخت مناÙÙ‚
Ù„ØÙ† Ú¯Ùتار:
امام علی (ع) Ù…ÛŒ Ùرماید:” علی لسان المناÙÙ‚ شیطان ینطق؛ بر زبان مناÙÙ‚ØŒ شیطانی است Ú©Ù‡ سخن Ù…ÛŒ گوید.” لذا یکی از راه های شناخت مناÙÙ‚ØŒ دقت در سخنان ایشان است.
Ù†Øوه رÙتار:
امام علی (ع) Ù…ÛŒ Ùرماید:” جز کاÙر Ùˆ مناÙÙ‚ØŒ ØÙ‚ را از مستØقش دور نکرد.” Ùˆ همچنین Ùرمود:” تکل٠از اخلاق مناÙقان است.”
از این منظر، با دقت در نوع رÙتار Ùرد Ùˆ تطبیق رÙتار با ویژگی های مناÙÙ‚ØŒ Ù…ÛŒ توان به Ù†Ùاق اÙÚ©Ù†ÛŒ Ùˆ ناسازگازی Ú¯Ùتار Ùˆ رÙتار ÙˆÛŒ Ù¾ÛŒ برد.