به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری Ùارس، تقی ارانی، Ùرزند ابوالÙØªØ Ø§Ø±Ø§Ù†ÛŒ Ùˆ Ùاطمه آقازاده، به سال 1282 Ø´ در تبریز به دنیا آمد. در کودکی به‌علت مأموریت پدر Ú©Ù‡ کارمند وزارت دارایی بود به تهران مهاجرت کرد.
در 1300 تØصیلات متوسطه را در دارالÙنون به پایان رساند. پس از یکسال برای ادامه تØصیل در رشته شیمی به آلمان سÙر کرد. او تØت تأثیر عقاید سوسیالیستی در لایپزیک روزنامه پیکار را منتشر ساخت.
ارانی در دورۀ تØصیل مسئولیت اتØادیۀ دانشجویان ایرانی را در برلین به عهده داشت. در پاییز 1304 با همکاری مرتضی علوی Ùˆ اØمد اسدی Ú©Ù‡ بعد‌ها نام خانوادگی داراب را بر خود نهاد Ùرقۀ جمهوری انقلابی ایران را در برلین تشکیل داد.
ÙˆÛŒ در ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ù…Ø±Ø§Ù… این جمعیت می‌گوید Ú©Ù‡ این جمعیت سری به عنوان یک Ùرقه تشکیل شد Ùˆ مرام آن ØÙظ دمکراسی Ùˆ تا Øدی Øزب ملی مختلط از اشخاص کاملا متÙاوت بود. ارانی مدتی هم در بخش خاورشناسی دانشگاه برلین به تدریس زبان Ùارسی پرداخت.
او در 28 آذر 1307 در دانشگاه برلین از رسالۀ دکتری خود با عنوان کاهش تاثیرات اسید سابÙوسÙریک بر تشکیل ارگانیک دÙاع کرد. ارانی به زبانهای آلمانی، Ùرانسه، انگلیسی Ùˆ عربی آشنا بود.
Ùˆ در ÙلسÙه، جامعه‌شناسی Ùˆ ادبیات مطالعات گسترده‌ای داشت Ùˆ شعر هم می‌سرود. او بیشتر مقالات خود را در نشریات ایرانشهر Ùˆ Ùرنگستان چاپ می‌کرد.
ارانی در 1308 به ایران بازگشت Ùˆ در کنار کار اداری به تدریس Ùیزیک، شیمی Ùˆ زبان آلمانی در مدارس ایرانشهر، ثروت، معرÙت Ùˆ دارالمعلمین پرداخت.
وی در بهمن 1312 با همکاری ایرج اسکندری و بزرگ علوی نخستین شماره مجله دنیا را به چاپ رساند. ارانی هد٠از انتشار مجله را آشنا کردن خوانندگان با مبانی علمی تمدن جدید می‌دانست.
ÙˆÛŒ در سالهایی Ú©Ù‡ به تدریس مشغول بود رابطه نزدیکی با دانش‌آموزان Ùˆ دانشجویان برقرار کرد Ùˆ جلساتی در منزل خود تشکیل می‌داد Ùˆ آنها را به مطالعه Ùˆ تÙکر در دیگر Øوزه‌های دانش بشری، به‌ ویژه ÙلسÙÙ‡ Ùˆ علوم اجتماعی تشویق می‌نمود.
اکثر آنها از بنیانگذاران Ùˆ رهبران Øزب توده ایران شدند Ú©Ù‡ برای همیشه ارانی را به عنوان رهبر معنوی خود پذیرÙتند.
ارانی در 16 اردیبهشت 1316 به اتهام سیاسی همراه 52 Ù†Ùر از یاران Ùˆ همÙکران خود دستگیر شد Ú©Ù‡ به گروه 53 Ù†Ùر مشهور شده‌اند. ÙˆÛŒ در متن دÙاع تاریخی خود در دادگاه Ú¯Ùت:
قبلا اهمیت تاریخی این Ù…Øکمه را تذکر می‌دهم برای اولین بار است Ú©Ù‡ یک‌دسته پنجاه Ùˆ چند Ù†Ùری از منورالÙکر Ùˆ کارگر با سواد ایران، یعنی اÙرادی Ú©Ù‡ با چراغ در این Ù…Øیط تاریک باید جستجو شوند، در Ù…Øکمه جنائی، یعنی Ù…ØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ دزدان Ù…Ø³Ù„Ø Ùˆ قطاع‌الطریق Ùˆ قاتلها در این جا Ù…Øاکمه می‌شوند، بعنوان داشتن یک عقیده اجتماعی به پیشگاه قوه قضائی دعوت شده‌اند… در قرون وسطی Ù…Øاکمه بین ارباب Ùˆ رعیت Ùˆ جنگ تن به تن بود Ú©Ù‡ در آن خان سواره Ùˆ با Ø³Ù„Ø§Ø Ùˆ رعیت پیاده Ùˆ بدون Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯Ø± مقابل هم قرار می‌گرÙتند. در دورۀ تجدد (رنسانس) پیشوایان سعادت بشر مانند جیوردانو برونو، Ùˆ غیره به‌سوختن در آتش Ùˆ زبان بریدگی Ù…Øکوم شدند. گالیله اگر زانو به زمین نمی‌زد Ùˆ با انگشت پا دنیائی را به ریش پاپ نمی‌خنداند نیز در آتش می‌سوخت.
آیا قوانین جبار امروز Ùˆ شهربانی‌های طبقات ممتاز با آن قوانین Ùˆ تعصبات ادوار قبل تÙاوت دارند؟ نه، دنیا به آخر نرسیده Ùˆ تاریخ هم نه‌ ایستاده است Ùˆ همان اÙتضاØات است Ú©Ù‡ به دست قوای قضائی طبقات ممتاز تکرار می‌شود تا آنکه دوره وضع قوانین مطابق عدالت واقعی Ùˆ Ù†Ùع تودۀ بشر برسد هر قدر Ú©Ù‡ این Ù…Øکمه Ùˆ لباسهای رنگارنگ شما به‌نظرتان مقدس می‌آید، قانون اعدام سقراط Ùˆ تعصبات مذهبی کاتولیک هم به‌نظرشان مقدس بود.
رأی دادگاه عالی جنائی در بارۀ پنجاه Ùˆ سه Ù†Ùر اعلام شد Ùˆ تقی ارانی برای عضویت در Ùرقۀ اشتراکی در ایران به ده سال Øبس مجرد Ù…Øکوم گردید.
سرانجام در 14 بهمن 1318ØŒ در 38 سالگی، در زندان درگذشت Ùˆ در ابن‌باویه تهران به خاک سپرده شد. مسئولان زندان علت مرگ او را بیماری تیÙوس Ú©Ù‡ در زندان شیوع یاÙته بود اعلام کردند. ولی دوستان ارانی معتقد بودند Ú©Ù‡ او را در زندان کشته‌اند Ùˆ علائم مسمومیت در بدن او وجود داشته است.