به گزارش گنابادتایمز Ùˆ به نقل از خبرگزاری Ùارس، بدون Ø´Ú© ورود اسلام به سرزمین پهناور ایران، تØول عمیق Ùˆ گسترده‌ای بر ابعاد گوناگون دینی، Ùرهنگی، سیاسی Ùˆ اجتماعی ایرانیان داشته است، هر چند نمی‌توان انکار کرد Ú©Ù‡ جنگ اعراب مسلمان با دولت ساسانی Ùˆ شکست امپراتوری ساسانی موجب شد Ú©Ù‡ اسلام با سرعت بیشتری به همه‌ مناطق ایران برسد Ùˆ آرام‌آرام مردم زیادی با رها کردن دین زرتشتی به دین جدید بگروند Ùˆ برای بسط Ùˆ تعمیق آن Ùداکاری‌های زیادی از خود نشان دهند. اما این پرسش همواره Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ است Ú©Ù‡ آیا Ù†Ùوذ دین اسلام در ایران، معلول پیروزی عرب‌ها Ùˆ Øاصل خونریزی‌ها Ùˆ خشونت‌هایی است Ú©Ù‡ به آن‌ها نسبت می‌دهند (Ùˆ البته اساس درستی هم ندارد) Ùˆ یا Ù…Øصول Ùرآیندی تدریجی Ùˆ عمدتاً Ùرهنگی است Ú©Ù‡ بر بستر آماده‌ جامعه‌ ایرانی جاری شد Ùˆ با گذر از Ùراز Ùˆ نشیب‌های بسیاری به اعماق لایه‌های ذهنی Ùˆ شخصیتی ایرانیان Ù†Ùوذ کرد، جریان‌های Ùکری گوناگونی با انگیزه‌های مختل٠و خاستگاه‌های متÙاوتی کوشیده‌اند تا این گونه القا کنند Ú©Ù‡ اسلام ایرانیان، نتیجه‌ قدرت شمشیر Ùˆ خشونت اعراب است! نظریه‌‌ای Ú©Ù‡ علاوه بر مباینت با قوانین Ùˆ سنت‌های اجتماعی، چیزی جز تØقیر Ùˆ توهین به شعور Ùˆ شخصیت ایرانیان نیست! به همین منظور باØجت‌الاسلام امیرعلی Øسنلو مدیرگروه تاریخ Ùˆ سیره مرکز مطالعات Ùˆ پاسخگویی به شبهات Ú¯Ùت‌وگو کردیم Ú©Ù‡ Ù…Ø´Ø±ÙˆØ Ø¢Ù† در ادامه می‌آید:
اسلام موجب شد ایرانیان از زیر بار ستم‌ها Ùˆ تبعیض‌های ظالمانه‌ پادشاهان ساسانی رها شده Ùˆ استعداد‌های نهÙته‌ علمی Ùˆ معنوی آنان Ø´Ú©ÙˆÙا شود
*ابتدا به طور اجمالی به واکنش مردم ایران به Øمله سپاه اسلام به کشورشان اشاره می‌کنید؟
-دلایل بسیاری بر این Øقیقت تأکید دارد Ú©Ù‡ نه تنها اعراب مسلمان در جریان ÙØªØ Ø§ÛŒØ±Ø§Ù†ØŒ دست به کشتار Ùˆ جنایت نزدند Ùˆ آثار Ùرهنگی، دینی Ùˆ ملی ایرانیان را از بین نبردند Ùˆ اساساً جز با سپاه ساسانی وارد جنگ نشدند، بلکه مردم ایران، خود به سبب آشنایی با اسلام Ùˆ بیزاری Ùˆ Ù†Ùرت از Øکومت ساسانیان، به استقبال لشکر اسلام رÙتند Ùˆ دست Ú©Ù…ØŒ Øکومت ساسانی را در برابر لشکر اسلام یاری نکردند، خدمات بی‌نظیر مسلمانان در آموختن، آموزیدن، تألی٠و تصنی٠علوم Ùˆ معار٠اسلامی Ùˆ نیز بسط Ùˆ گسترش Ùˆ تبلیغ ارزش‌های اسلام نشان می‌دهد Ú©Ù‡ ایرانیان با اختیار Ùˆ از سرشوق Ùˆ انگیزه‌های انسانی، اسلام را پذیرا شدند Ùˆ به آن خدمت کردند، اسلام موجب شد ایرانیان از زیر بار ستم‌ها Ùˆ تبعیض‌های ظالمانه‌ پادشاهان ساسانی رها شده Ùˆ استعداد‌های نهÙته‌ علمی Ùˆ معنوی آنان Ø´Ú©ÙˆÙا شود، چنان Ú©Ù‡ ایرانیان نیز با قدرشناسی از نعمت اسلام، آن را در بستر Ùرهنگ توØیدی Ùˆ انسانی خود پروریده Ùˆ به اوج Ø´Ú©ÙˆÙایی رساندند، آنچه در برخی کتاب‌ها درباره‌ Øمله‌ اعراب مسلمان Ùˆ جنایت‌های آنان به تصویر کشیده شده است، در اکثر موارد، دروغ‌های بی‌شرمانه‌ای است Ú©Ù‡ دشمنان اسلام Ùˆ ایران آن را ساخته Ùˆ تبلیغ کرده‌اند.
*خب! طبیعی‌تر این گونه به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ ایرانیان در برخورد اول به راØتی پذیرای اسلام نشدند؟
-Ùرهنگ هر جامعه، مجموعه‌اى از مؤلÙه‌های عینى Ùˆ ذهنى است Ú©Ù‡ میراث نسل‌هاى متوالى Ùˆ داراى عناصرى مانند علم Ùˆ دین Ùˆ… است، ابزارهاى مختل٠آموزشى Ùˆ تبلیغى در شکل‌گیرى Ùˆ استمرار Ùرهنگ، نقش بازی می‌کنند،(Û±) انسان با ویژگى‌ها Ùˆ اØساسات خاص Ùˆ پیچیده‌ای مانند Øس برترى‌طلبی، کمال‌جویى، آزادى‌خواهى، سلطه‌گریزى Ùˆ اختیار در Ùرآیند Ùرهنگ‌سازى نقش اول را ایÙا می‌کند، اسلام Ùˆ مسلمانی چیزی شبیه واکسن Ùˆ یا جرعه‌ آبی نیست Ú©Ù‡ توسط یک Ùرد Ùˆ در یک Ù„Øظه به Øلقوم ایرانیان بریزند، هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند Ú©Ù‡ Ùلان شخص، اسلام را به ایران وارد کرد، بلکه مسلمانی ایرانیان امری Ùرهنگی Ùˆ Ù…Øصول قر‌ن‌ها تلاش Ùˆ مجاهدت علمی Ùˆ تبلیغی است؛ اتÙاقاً Øمله‌ اعراب، این Ùرآیند را مقداری کند کرد Ùˆ سبب شد ایرانیان قدری در برابر Ùرهنگ اسلامی مقاومت کنند، اما هنگامی Ú©Ù‡ با آموزه‌های اسلام آشنا شدند، نه تنها دسته دسته به اسلام روی آوردند؛ بلکه خود مبلغ Ùˆ ترویج‌گر آن شدند.
*آیا این دعوت از زمان خود پیامبر خاتم(ص) شروع شد؟!
پیامبر(ص) در مدت کوتاهى توانست با انقلاب Ùرهنگى، در یک جامعه‌ جاهلى اÙرادى را تربیت کند Ú©Ù‡ در راه گسترش اسلام جانÙشانى کنند
-مطالعه‌ سیره‌ پیامبر(ص) نشان می‌دهد Ú©Ù‡ تمام اقدامات ایشان براى گسترش اسلام، Ú†Ù‡ در خود Øجاز Ùˆ Ú†Ù‡ نسبت به کشورهای دیگر (جز موارد جنگ‌های دÙاعی)ØŒ Ùرهنگى بوده است،(Û²) پیامبر اسلام(ص) بر اساس رسالت جهانى‌اش(Û³) به پادشاهان ایران، روم، Øبشه Ùˆ … نامه نوشت Ùˆ آن‌ها را به اسلام دعوت کرد، این رÙتار پیامبر به خوبی Øاکی از اعتقاد ایشان به برنامه‌ Ùرهنگی برای گسترش اسلام است(Û´)ØŒ این گونه بود Ú©Ù‡ پیامبر اکرم(ص) در مدت کوتاهى توانست با انقلاب Ùرهنگى، در یک جامعه‌ جاهلى،(Ûµ) اÙرادى را تربیت کند Ú©Ù‡ در راه گسترش اسلام جانÙشانى کنند Ùˆ به مراتب عالى معنوى نایل شوند، پس از رØلت پیامبر(ص)ØŒ مسلمین براى دÙاع از کیان اسلام Ùˆ نشر Ùرهنگ اسلامی به Ùراسوى جهان، مرزهاى جغراÙیایى را در نوردیدند Ùˆ زمینه‌هاى گسترش اسلام در ایران Ùˆ دیگر کشورها را Ùراهم کردند.
*چه عواملی در گسترش اسلام در ایران مؤثر بوده است؟
وجود پیروان زرتشتى در ایران تا عصر Øاضر Ùˆ آزادى آنان در اجراى مراسم دینى، بهترین دلیل بر نبود اجبار Ùˆ زور در پذیرش دین اسلام است
-عوامل گسترش اسلام و پایدارى و بالندگى آن پس از گشوده شدن دروازه‌هاى ایران به روى اسلام را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
-شرایط اجتماعى، سیاسى Ùˆ Ùرهنگى نامناسب ایران در دوره‌ ساسانی سبب شد Ú©Ù‡ مردم ایران به استقبال دین اسلام بروند Ùˆ با اختیار خود مسلمان شوند، چنان Ú©Ù‡ در بسیارى از شهرها، Øاکمان بدون جنگ Ùˆ درگیرى، به سبب عدم مقاومت مردم در مقابل سپاه اسلام، پرداخت جزیه را مى‌پذیرÙتند Ùˆ با سپاه اسلام ØµÙ„Ø Ù…Ù‰â€ŒÚ©Ø±Ø¯Ù†Ø¯.(Û¶)
-تشریع قانون جزیه از طر٠پیامبر اکرم(ص) Ùˆ استمرار آن Ùˆ مختار بودن مردم در پذیرش دین یا پرداخت جزیه در تمام مناطق ÙØªØ Ø´Ø¯Ù‡ اعمال مى‌شد.(Û·)
-تخریب نکردن آتشکده‌هاى مجوس در ایران، چنان Ú©Ù‡ گزارش شده است، یکى از سرداران عرب Ùرمان داد تا به یک امام جماعت Ùˆ مؤذن او تازیانه زدند، چون یکى از معابد زرتشتى را ویران کرده بودند Ùˆ سنگ‌هاى آن را در بناى مسجد به کار برده بودند، در قرن Û±Û° میلادى، یعنى سه قرن پس از ÙØªØ Ø§ÛŒØ±Ø§Ù†ØŒ آتشکده‌هاى زرتشتیان در عراق Ùˆ Ùارس Ùˆ کرمان Ùˆ سیستان Ùˆ خراسان Ùˆ آذربایجان Ùˆ در سراسر ایران برپا بود،(Û¸) پیروان دین زرتشت به تدریج Ùˆ به اختیار خود به دین اسلام گرویدند، وجود پیروان زرتشتى در ایران تا عصر Øاضر Ùˆ آزادى آنان در اجراى مراسم دینى، بهترین دلیل بر نبود اجبار Ùˆ زور در پذیرش دین اسلام است.(Û¹)
-مسلمان شدن بسیارى از ایرانیان، قبل از ÙØªØ Ø§ÛŒØ±Ø§Ù† Ú©Ù‡ در یمن Ùˆ بØرین به‌ سر می‌‌بردند، Ú¯Ùته شده پس از جنگ قادسیه، Û´ هزار دیلمى با اختیار خود به دین اسلام گرویدند.(Û±Û°)
-خدمات ایرانیان به اسلام، تولید Ùˆ توسعه‌ علوم اسلامى Ùˆ تدوین هزاران کتاب در زمینه‌ علوم به طورى Ú©Ù‡ بزرگ‌ترین صاØبنظران در علوم مختل٠اسلام از شیعه Ùˆ سنى از میان ایرانیان برخاسته‌اند Ùˆ ایرانیان با اندک Ùاصله پس از رسیدن اسلام به ایران، در زمینه‌ علوم اسلامى اعم از سیره، تاریخ، Ùقه، Øدیث، رجال، علوم قرآنى، علوم عقلى Ùˆ Ùنى Ùˆ تجربى، با نوآورى‌هاى Ø´Ú¯Ùت، به تولید علم پرداختند Ùˆ این شیوه‌ Ùرهنگ‌سازى را به کشورهاى غربى انتقال دادند Ùˆ مؤثرترین قدم‌ها را در تکامل علوم اسلامى برداشتند،(Û±Û±) چنان Ú©Ù‡ پیامبر اکرم(ص) درباره‌ ایرانیان مى‌Ùرماید: اگر علم به ستاره‌ ثریا آویخته باشد، گروهى از Ùرزندان ایران به آن دست مى‌یابند.(Û±Û²)
-در پایان دوره‌ هخامنشى، اسکندر مقدونى سراسر ایران را به زور شمشیر ÙØªØ Ú©Ø±Ø¯ Ùˆ Øکومت (سلوکیان) تأسیس شد Ùˆ سال‌ها بر سراسر ایران Øکومت کردند، اما هرگز نتوانستند Ùرهنگ یونانى Ùˆ غربى را بر ایرانیان تØمیل کنند، بلکه از Ùرهنگ Ùˆ معمارى ایرانیان تأثیر پذیرÙتند Ùˆ ایرانیان هرگز دچار خودباختگى Ùرهنگى Ùˆ بى‌هویتى نشدند Ùˆ به ترویج این Ùرهنگ‌ها نیز نپرداختند،(Û±Û³) پس از اسلام نیز مردم ایران شاهد تهاجم اقوام مختل٠از ماوراء‌النهر Ùˆ مغولستان، با Ùرهنگ‌هاى مختل٠بودند، ولى هرگز دین «شمنى مغول» را ترویج ندادند، بلکه مهاجمان را مغلوب Ùرهنگ اسلامى خویش ساختند، در Øالی Ú©Ù‡ یقیناً شمشیر مغولان از شمشیر اعراب برنده‌تر Ùˆ تیزتر Ùˆ قتل Ùˆ جنایت آن‌ها در طول تاریخ ایران بى‌نظیر بوده است Ùˆ اعراب مسلمان هرگز چنین جنایاتى را در ایران مرتکب نشدند.
*آیا واقعاً ایرانیان بدون زور شمشیر مسلمان شدند؟
 ایرانیان از نزدیک شاهد جامعه‌ مسلمانان بودند Ú©Ù‡ با Øکومت اشراÙÙ‰ Ùˆ جامعه‌ طبقاتى ساسانى متÙاوت بود
-هرگز نمى‌توان گسترش دین اسلام در ایران را به زور شمشیر دانست، بلکه باید آن را در علل زیر باید جستجو کرد:
۱٫غنى بودن Ù…Øتواى دین اسلام Ùˆ Ùرهنگ انسان‌دوستانه Ùˆ ضد تبعیض Ùˆ عدالت‌مØور آنکه با Ùطرت انسان سازگار است،
۲٫پس از گشوده شدن مرزها، ارتباط مردم ایران با مسلمانان تنگاتنگ شد، این پیوند خود در ترویج دین اسلام مؤثر بود Ùˆ ایرانیان از نزدیک شاهد جامعه‌ مسلمانان بودند Ú©Ù‡ با Øکومت اشراÙÙ‰ Ùˆ جامعه‌ طبقاتى ساسانى متÙاوت بود.(Û±Û´)
۳٫اسراى جنگى ایرانى Ú©Ù‡ به همراه خانواده Ùˆ Ùرزندان به مدینه Ùˆ شهرهاى دیگر منتقل شده Ùˆ در کنار مسلمانان زندگى مى‌کردند، تØت تأثیر جامعه‌ مسلمین مجذوب اسلام مى‌شدند.(Û±Ûµ)
۴٫ایرانیانى Ú©Ù‡ قرن‌ها شاهد اشراÙی‌گرى شاهان ساسانى Ùˆ Ù…Øرومیت طبقات دیگر جامعه از امکانات اولیه‌ زندگى بودند، با مشاهده‌ ساده‌زیستى خلÙاى اسلامى، از جمله امیرمؤمنان(ع) Ùˆ عاملان آن‌ها در شهرهاى ایران Ú©Ù‡ مثل پایین‌ترین طبقات مردم زندگى مى‌کردند، به پذیرش آیین اسلام ترغیب شدند.(Û±Û¶)
ÛµÙ«Øضور صØابه بزرگ پیامبر اکرم(ص) در جنگ‌ها Ùˆ ÙتوØات ایران Ùˆ قبول مسئولیت Ùرماندارى در نواØÙ‰ مختل٠ایران نیز یکى از عواملى بود Ú©Ù‡ در ترویج اسلام در ایران تأثیر بسزایى داشت؛ سلمان Ùارسى وقتى از طر٠خلیÙÙ‡ دوم براى Ùرماندارى مداین اعزام شد، مردم منتظر بودند Ú©Ù‡ با تشریÙات خاصى وارد شهر شود، اما سلمان سوار بر درازگوشى برهنه براى اداره‌ امور مردم وارد شهر شد Ùˆ خدمات ارزنده‌اى به مردم ارائه داد، این خود از مهم‌ترین عوامل ترویج اسلام در ایران بود.(Û±Û·)
*خب! درباره گسترش اسلام در سایر کشورها هم ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡ÛŒØ¯ØŸ
عنایت Ùˆ توجه پیامبر(ص) Ùˆ امیرمؤمنان(ع) به ایرانیان Ùˆ رÙع تبعیض از موالى سبب مى‌شد Ú©Ù‡ ایرانیان روز به روز Ø´ÛŒÙته اسلام راستین شوند
-گسترش اسلام Ùˆ پایدارى آن در ایران Ùˆ صدور آن از این کشور به سایر کشورهاى جهان Ú©Ù‡ هیچ ÙتØÙ‰ در آن‌ها انجام نشده بود، علل دیگرى دارد، چون Øکومت ظالمانه Ùˆ مستبدانه‌ بنى امیه Ùˆ بنى‌عباس از عهده‌ این مسئولیت سنگین بر نمى‌آمدند Ùˆ عملکرد آن‌ها به عنوان خلیÙÙ‡ در جامعه‌ ایران، پاسخ Ùˆ نتیجه‌ مثبتى نداشت Ú©Ù‡ در رشد Ùˆ پایدارى اسلام تأثیرگذار باشد، بلکه برعکس، مردم ایران با دیدن رÙتار تبعیض‌آمیز کارگزاران خلÙا Ùˆ Øتى برخى خلÙاى اولین، درباره‌ آن‌ها دچار تردید شدند Ùˆ Ùرقه‌هاى مختلÙÙ‰ پس از ورود اسلام به ایران به وجود آمد Ú©Ù‡ ناشى از عملکرد منÙÙ‰ مدعیان دروغین جانشینى پیامبر(ص) بود.(Û±Û¸)
عنایت Ùˆ توجه پیامبر اکرم(ص) Ùˆ امیرمؤمنان(ع) Ùˆ اهل بیت(ع) به ایرانیان Ùˆ رÙع تبعیض از موالى Ú©Ù‡ در دوره‌ خلÙاى پیشین رواج داشت(Û±Û¹)ØŒ سبب مى‌شد Ú©Ù‡ ایرانیان، روز به روز Ø´ÛŒÙته Ùˆ شیداى اسلام راستین شوند؛ چنانکه Ú¯Ùته شده است: «….پدران ما تا اسلام را نمى‌شناختند در برابر آن جنگیدند Ùˆ چون شناختند، در راه آن جنگیدند، این خود مایه‌ سراÙرازى است… یکى از بیچارگى‌هاى ایرانیان این است Ú©Ù‡ تاریخ خود را نمى‌دانند»!(Û²Û°)
به اعتبار همین اسلام راستین، بر مبنا Ùˆ Ù…Øوریت اهل بیت(ع) بود Ú©Ù‡ پس از نهضت امام Øسین(ع)ØŒ بسیارى از ایرانیان(Û²Û±) در سپاه مختار براى انتقام Øضور داشتند(Û²Û²) Ùˆ این اندیشه را به ایران Ùˆ Ùراسوى منطقه‌ مرکزى، همچون خراسان Ùˆ طبرستان (مازندران) Ùˆ… بسط دادند Ùˆ بنى‌عباس با زیرکى از همین موج، سود جست Ùˆ امویان را برانداخت، پس از Øضور امام هشتم(ع) Ùˆ سایر سادات از خاندان پیامبر(ص) در خراسان، با عشق مردم ایران به خاندان نبوت، Ú©Ù‡ چشمه‌ جوشان اسلام ناب بودند، گسترش اسلام به اوج خود رسید Ùˆ پیش از Øضور امام هشتم(ع) Ú©Ù‡ دوره‌ اختناق امویان بود، ایران بهترین مأمن خاندان رسالت بود.
یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش اسلام در ایران، عشق مردم ایران به اهل‌ بیت(ع) است، چون در مناطقى Ú©Ù‡ توسط امویان Ùˆ عباسیان ÙØªØ Ø´Ø¯Ù‡ بود، پس از انقراض Øکومت آن‌ها اثرى از دین اسلام برجا نماند
در دوره‌ وقوع اختلا٠و آشوب میان بنى‌امیه Ùˆ بنى‌عباس Ú©Ù‡ معاصر امام باقر Ùˆ امام صادق(ع) بودند، رابطه‌ ایرانیان با چشمه‌هاى زلال دین Ùˆ دانش برقرار بود Ùˆ خردمندان Ùˆ اندیشمندان ایرانى پیام اسلام را مى‌گرÙتند Ùˆ در ایران به ترویج Ùˆ بسط آن مى‌پرداختند Ùˆ با اندیشه‌هاى انØراÙÙ‰ Ùˆ اختلاÙ‌انگیز تزریق‌ شده از سوى دستگاه اموى Ùˆ … مبارزه، Ùˆ از عقاید راستین اسلام پاسدارى مى‌کردند Ùˆ با شبهاتی Ú©Ù‡ از سوى دستگاه Øکومت، براى نابودى اسلام بر اصول اعتقادات Ùˆ کلام الهى وارد مى‌شد، برخورد علمى مى‌کردند Ùˆ به آن‌ها پاسخ مى‌دادند.(Û²Û³)
*نتیجه‌گیری؟
-بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل پایدارى Ùˆ گسترش اسلام در ایران، عشق Ùˆ علاقه‌ مردم ایران به اهل‌ بیت(ع) است، چون در مناطقى Ú©Ù‡ توسط امویان Ùˆ عباسیان ÙØªØ Ø´Ø¯Ù‡ بود، پس از انقراض Øکومت آن‌ها اثرى از دین اسلام برجا نماند،(Û²Û´) این خود بهترین دلیل بر ردّ نظریه‌ «بسط Ùˆ گسترش اسلام به زور شمشیر» است، چون هرگاه دین در قلوب مردم رسوخ کرد Ùˆ جزئى از Ùرهنگ Ùˆ زندگى آنان شد، هرگز رنگ نیستى Ùˆ زوال نخواهد پذیرÙت!
پی‌نوشت‌ها:
۱- بروس کوئن، مبانى جامعه شناسى،تهران: انتشارات سمت، چاپ چهارم، ۱۳۷۲، ش، ص ۵۹٫
Û²- ر.Ú©: ابن هشام، السیره النبویه، تهران، نشر اسلامیه، چاپ چهارم، Û±Û³Û¶Û¸ ص ۳۵۸؛ یعقوبى، تاریخ، ترجمه‌ آیتى، تهران، انتشارات علمى Ùرهنگى، چاپ Ù‡Ùتم، Û±Û³Û·Û´ØŒ ج ۱، ص ۴۴۲؛ آیتى، تاریخ پیامبر اسلام، تهران: دانشگاه، چاپ ششم، ۱۳۷۸ش، ص۳۹۰ Ø› رسول جعÙریان، تاریخ سیاسى اسلام، قم: انتشارات دلیل، چاپ دوم، ۱۳۸۲ش، ج ۱، ص Û¹Û±-Û³Û·Û· Ùˆ ص Û´Û³Û°Ø› پیامبر(ص) در مدینه اقلیت‌هاى دینى Ùˆ اسراى مشرکین را در انتخاب پرداخت جزیه Ùˆ قبول اسلام، آزاد مى‌گذاشت Ùˆ… Ø› این‌ها بهترین دلیل بر به کار نگرÙتن زور Ùˆ استبداد در قبولاندن دین اسلام توسط پیامبر(ص) است.
Û³-اعراÙ/ ۱۵۸، سباء/۲۸، قلم، آیه ۵۲، …
Û´-على اØمدى میانجى، مکاتیب الرسول، قم: یاسین، چاپ اول، ۱۳۶۳، ج ۱، ص Û³Û°-Û¹Û°Ù«
Ûµ- نهج‌البلاغه، Ø® ۲، ۹۳، ۹۵، ۱۹۲، درباره‌ اخلاق تØسین برانگیز Ùˆ Øیرت‌آور پیامبر در تربیت اعراب جاهلی است.
Û¶- عبدالØسین زرین کوب، تاریخ مردم ایران پس از اسلام، تهران: امیرکبیر، چاپ سوم، ۱۳۷۱ش، ص Û±Û² Ùˆ Û±Û´Ù«
Û·- همان، ص Û³Û¸Û°Ø› گوستاولوبون، تمدن اسلام Ùˆ عرب، ترجمه‌ Ùخر داعى گیلانى، تهران: علمى، چاپ چهارم، Û±Û³Û³Û´Ø´ØŒ ص Û±ÛµÛ¸Ù«
Û¸- على بن Øسین مسعودى، مروج الذهب، ترجمه‌ پاینده، تهران: علمى Ùرهنگى، چاپ چهارم، Û±Û³Û·Û°Ø´ØŒ ج ۱، ص Û¶Û°Û³-Û¶Û±ÛµÙ«
Û¹- عبدالØسین زرین کوب، همان، (Ú† سوم)ØŒ ص ÛµÛ³ÛµÙ«
Û±Û°- ابى جعÙر Ù…Øمد بن جریر طبرى، تاریخ الطبرى، ترجمه‌ پاینده، تهران: اساطیر، چاپ چهارم، ۱۳۶۸ش، ج Û´ØŒ ص Û±Û´Û³Û¶Ù«
Û±Û±- ویل دورانت، تاریخ تمدن، تهران: علمى Ùرهنگى، چاپ چهارم، ج Û´ØŒ ص Û±Û¸Û¸Ùˆ Û´Û±Û· Ù€ Û´Û²Û¸Ù«
Û±Û²- نهج‌الÙصاØه، تهران: انتشارات جاویدان، اول، Û±Û³Û·Û´Ø´ØŒ ص Û¶Û´Û¹Ù«
Û±Û³- مشکور Ùˆ رجب‌نیا، تاریخ سیاسى Ùˆ اجتماعى ایران، اشکانیان،(تهران: دنیاى کتاب، چاپ سوم، Û±Û³Û·Û´Ø´)ØŒ ص Û¶Û´ØŒ Û·Û°ØŒ ۱۰۲، Û±Û²Û¸ Ùˆ ۱۴۹؛ Ùˆ Øسن پیرنیا، ایران باستان، (تهران: دنیاى کتاب، چاپ اول، Û±Û³Û·Û°Ø´)ØŒ ص Û±Û¹Ûµ Ùˆ Û²Û°Û¶Ù«
۱۴- زرین‌کوب، بامداد اسلام، (تهران: امیر کبیر، چاپ ششم، ۱۳۶۹ش)، ص ۸۷، ویل دورانت، همان، ص ۱۶۹ ـ ۱۸۱؛ ر.ک: کریستن سن، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه ى رشید یاسمى، (تهران: دنیاى کتاب، چاپ نهم، ۱۳۷۴ش)، ص ۱۳۸ و ۶۳۸ ـ۶۶۶٫
Û±Ûµ- ابراهیم Øسن، تاریخ سیاسى اسلام، تهران، دنیاى کتاب، Ú† هشتم، Û±Û³Û·Û¸ Ø´ØŒ ص Û²Ûµ Ù€ Û²Û´Û´ Ùˆ Û²Û¶Û¸Ù«
۱۶- همان، ص ۲۶۹٫
Û±Û·- Ù…Øدث نورى، Ù†Ùس الرØمان ÙÙ‰ Ùضیله السلمان، تهران: Ø¢Ùاق، چاپ اول، ۱۳۶۹ش)ØŒ ص ÛµÛµÛ±Ù«
Û±Û¸- یعقوبى، همان، ص Û³Û¹ Ù€ Û´Û²: تبعیض خلیÙه‌ى اول در تقسیم بیت‌المال Ú©Ù‡ به اعراب پنج هزار درهم Ùˆ به عجم‌هاى اهل ایران دو هزار درهم داد؛ Ù…Øدث نورى، همان، ص Û¶Û·Ø› معاویه در نامه‌اى به ابن زیاد مى‌نویسد: درباره‌ ایرانیان به سنت عمر عمل Ú©Ù† Ú©Ù‡ هر یک از آن‌ها Ú©Ù‡ مسلمان شد، خوارش Ú©Ù† Ùˆ نگذار با عرب ازدواج کند Ùˆ از عرب ارث ببرد، ولى عرب از آن‌ها ارث ببرد… از آن‌ها کار سخت بکش، در نماز نگذار از عرب جلوتر باشند Ùˆ… عمر دیه‌ موالى (ایرانیان) را نص٠دیه‌ عرب تعیین کرد….
Û±Û¹- همان، ص Û³ÛµÛ¸Ù« عمر در نامه‌اى به سلمان نوشت: تو با کارهایت در مدائن Ù€ سلمان تواضع داشت Ùˆ با مردم مهربان بود Ùˆ… Ù€ سلطنت را تضعی٠کرده‌اى! سلمان در جواب نوشت: تو مى‌دانى Ú©Ù‡ پیامبر(ص) نیز با مردم الÙت داشت… ر.Ú©: همان، ص ÛµÛ²Û· Ùˆ سید على خان شیرازى، الدرجات الرÙیعه، (قم: نشر بصیرتى Û±Û³Û¹Û·Ø´)ØŒ ص ۲۱۵؛ سلمان براى استاندارى مدائن از امیر مؤمنان اجازه گرÙت.
Û²Û°- اØمد کسروى، در پیرامون تاریخ، تصØÛŒØ Ø¹Ø²ÛŒØ² علیزاده، (انتشارات Ùردوس، Û±Û³Û·Û·Ø´)ØŒ ص.
Û²Û±- سیداØمدرضا خضرى، تاریخ خلاÙت عباسى از آغاز تا پایان آل بویه، (تهران: انتشارات سمت، چاپ اول، ۱۳۷۸ش)ØŒ ص Û³ Ù€ Û±ÛµÙ«
Û²Û²- رسول جعÙریان، تاریخ تشیع،(تهران: سازمان تبلیغات، چاپ سوم، ۱۳۷۱ش)ØŒ ص Û¶Û¸Ù«
Û²Û³- شیخ Ù…Ùید، ارشاد، (قم: آل البیت، چاپ اول، Û±Û´Û±Û³Ù‚)ØŒ ج ۲، ص Û±Û¶Û° Ù€ Û³Û³Û°; سید اØمدرضا خضرى، ص Û³Û´; سید Øسین Ù…Øمد جعÙرى، تشیع در مسیر تاریخ، (تهران: نشر Ùرهنگ، چاپ Ù‡Ùتم، ۱۳۷۳ش)ØŒ ص Û²Û¹Û° Ùˆ Û³Û°Û²Ù«
Û²Û´- گوستاولوبون، همان، ص Û±Û¶Ûµ Ù€ Û±Û¶Û· Ú©Ù‡ اشاره به اخراج مسلمین از جزیره‌ سیسیل Ùˆ… مى‌کند.