تاریخ : چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵ 9 محرم 1448 Wednesday, 24 June , 2026
1

جزئیات ذخیره‌سازی گاز برای فصل سرما

  • کد خبر : 8329
  • 28 تیر 1393 - 12:40

به گزارش گنابادتایمزبه نقل از فارس هرسال پس از پایان فصل سرما پالایشگاه های گازی برای استفاده حداکثرِی در ماه های سرد سال آتی وارد تعمیرات دوره ای Ù…ÛŒ شوند. اگرچه سال گذشته شاهد قطع Ùˆ افت فشار گاز در برخی از مناطق شمالی Ùˆ غربی کشور بودیم اما مسئولان شرکت ملی گاز معتقد بودند […]

به گزارش گنابادتایمزبه نقل از فارس هرسال پس از پایان فصل سرما پالایشگاه های گازی برای استفاده حداکثرِی در ماه های سرد سال آتی وارد تعمیرات دوره ای می شوند.

اگرچه سال گذشته شاهد قطع و افت فشار گاز در برخی از مناطق شمالی و غربی کشور بودیم اما مسئولان شرکت ملی گاز معتقد بودند این قطع و افت فشار گاز مربوط به تعمیرات دوره ای پالایشگاه های گازی نبوده است و حتی در سال گذشته 2 میلیارد متر مکعب افزایش تولید نسبت به سال 91 وجود داشته است.

این گزارش اضافه می کند هم اکنون نیز واحدهای پالایش گاز در سراسر کشور در تعمیرات دوره ای به سر می برند به طوری که این تعمیرات دوره ای از 20 فرودین ماه آغاز شده و انتظار می رود تا اواسط مهرماه آینده به اتمام رسد.

علاوه بر اقداماتی که برای آماده سازی پالایشگاه ها در ماه های سرد سال از هم اکنون آغاز شده انتظار می‌رود فاز‌های 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی نیز به تولید برسند تا مشکل کمبود گاز در کشور کمی کاهش یابد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز در همین رابطه اعلام کرده است در حال حاضر 8.3 میلیارد مترمکعب گاز ترش از پارس جنوبی منتقل و به خط لوله گاز تزریق می‌شود.

این گزارش حاکی است تعمیرات اساسی واحدهای پالایش گاز کشور هم اکنون ٤٧ درصد پیشرفت داشته به طوری که تاکنون تعمیرات اساسی پالایشگاه سوم، چهارم و پنجم پارس جنوبی و شرکت پالایش گاز ایلام پایان یافته است.

از سوی دیگر تعمیرات اساسی پالایشگاه فجر جم با 49 درصد پیشرفت در حال انجام بوده و هم اکنون تعمیرات اساسی پالایشگاه هاشمی نژاد، نیز ٧١ درصد پیشرفت دارد.

با نگاهی به دیگر پالایشگاه های گازی کشور می توان گفت تعمیرات اساسی پالایشگاه بیدبلند، تاکنون ٦٥ درصد و تعمیرات اساسی پالایشگاه سرخون و قشم ٥٥ درصد پیشرفت دارد.

این گزارش اضافه می کند علاوه بر پالایشگاه های گازی، کار ذخیره سازی گاز به منظور بهره برداری درماه های سرد سال در دو مجتمع ذخیره سازی سراجه قم و شوریجه استان خراسان رضوی در حال انجام است؛ به طوری که ذخیره سازی گاز در مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه با حجم 3 تا 4 میلیون مترمکعب در روز از اردیبهشت ماه گذشته آغاز شده تا بتوانیم در زمستان سال جاری 9 میلیون مترمکعب در روز از این مخزن گاز برداشت کنیم.

از سوی دیگر هم‌اکنون به طور میانگین روزانه 7 میلیون متر مکعب گاز به مخزن ذخیره سازی گاز در سراجه قم تزریق می‌شود که انتظار می رود روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز در ماه های سرد سال از این مخزن برداشت شود.

لینک کوتاه : https://gonabadtimes.net/?p=8329

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • برچسب‌ها
    1392 آمریکا انتخابات امام جمعه امام جمعه گناباد امام خامنه ای ایران بجستان برجام برگزیده ها بیدخت جشنواره عمار حسن روحانی خامنه ای خراسان رضوی داعش دانشگاه آزاد دکتر حسن روحانی دکتر رجائی دکتر رجایی دکتر محمد رجائی دکتر محمد رجایی رجائی روحانی سعید جلیلی سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران شورای شهر شهردار گناباد علیرضا جاویدعربشاهی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فرودگاه گناباد فرماندار فرماندار گناباد پرسپولیس قنات قصبه نماینده گناباد و بجستان هاشمی رفسنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی محرم محمد رجائی محمد صفایی کاخک گناباد گنابادتایمز