تاریخ : چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵ 9 محرم 1448 Wednesday, 24 June , 2026
1

ماجرای ثبت‌نام دانش‌آموزان متولد نیمه دوم سال در مدارس

  • کد خبر : 8325
  • 28 تیر 1393 - 12:35

به گزارش گنابادتایمزبه نقل از فارس، همیشه این سوال در اذهان وجود دارد Ú©Ù‡ کسی Ú©Ù‡ چند روز بعد از مهرماه یا اینکه در نیمه دوم سال به دنیا آمده است از نظر وضعیت ثبت‌نام در مدرسه Ú†Ù‡ شرایطی دارد. این دسته از افراد معمولاٌ باید یکسال منتظر بمانند Ùˆ در سال آینده آن به […]

به گزارش گنابادتایمزبه نقل از فارس، همیشه این سوال در اذهان وجود دارد که کسی که چند روز بعد از مهرماه یا اینکه در نیمه دوم سال به دنیا آمده است از نظر وضعیت ثبت‌نام در مدرسه چه شرایطی دارد.

این دسته از افراد معمولاٌ باید یکسال منتظر بمانند و در سال آینده آن به مدرسه بروند، زیرا سن دانش‌آموزانی که می‌خواهند به اول دبستان بروند تا پایان شهریورماه باید شش سال تمام شده باشد و اگر بعد از مهرماه، سن به این عدد برسد باید تا سال آینده منتظر بمانند.

مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پیش از این در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود که شورای عالی آموزش وپرورش، سن ورود به مدرسه را 6 سال تمام تعیین کرده است.

به گزارش فارس، از این رو و به گفته والدین این دسته از دانش‌آموزان، حدود یکسال فرزندشان از درس خواندن عقب می‌افتد و والدین هرکاری برای اینکه فرزندشان مشکلی پیدا نکند انجام می‌دهند.

برخی از والدین هنگامی که فرزندشان در نیمه دوم سال به دنیا می‌آیند با ترفندهای مختلف شناسنامه فرزندشان را به عنوان متولد نیمه اول سال دریافت می‌کنند و از این رو مشکل دیر رفتن به مدرسه فرزند را جبران می‌کنند که این کار مشکلات قانونی و هم مشکلات اخلاقی برای آن دانش‌آموز به وجود می‌آورد.

اما برخی از اولیا برای اینکه جلوی عقب افتادگی یکساله فرزندشان به جهت تولد در نیمه دوم سال را بگیرند، آنها را به مدارس غیردولتی برده و آنجا به صورت مستمع آزاد فرزندشان را ثبت‌نام می‌کنند که بابت آن هم هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند.

از طرفی وقتی این دانش‌آموزان به پایه دوم ابتدایی می‌روند تقاضای جهش تحصیلی دارند و از طرفی شرایط جهش را ندارند و نمی‌توانند به پایه‌های بالا را دریافت کند، زیرا ابتدا باید از آموزش و پرورش استثنایی مجوز انجام جهش تحصیلی را دریافت کند.

البته اولیا دانش‌آموزان باید آگاهی داشته باشند که اگر تشخیص می‌دهند دانش‌آموزی باید جهش تحصیلی انجام دهد قبل از اینکه در مدارس غیرانتفاعی این کار را انجام دهند باید مجوز سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برای جهش تحصیلی دریافت کنند.

دانش‌آموزی که کوچک است و در آموزش و پرورش عادی او را راه نمی‌دهند در مدارس غیرانتفاعی به صورت مستمع آزاد حضور پیدا می‌کند؛ این دانش‌آموز معمولی است و دانش‌آموز جهشی نیست؛ در غیردولتی از فرد پول می‌گیرند و کلاس اول و دوم را آنجا می‌خواند و بعد از آن می‌تواند ادعای انجام جهش تحصیلی کند.

نامدار عبدالهیان، رئیس سابق آموزش و پرورش استثنایی درباره این موضوع به فارس گفت: دانش‌آموز وقتی می‌خواهد جهش تحصیلی انجام دهد باید سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آنها آزمونی بگیرد که متوجه شود آن دانش‌آموز آی‌کیو 120 دارد یا ندارد؛ اما خبطی که وجود دارد این است که آن دانش‌آموزی که از مدرسه غیردولتی آمده شرایط جهش تحصیلی را نداشته است.

وی افزود: دانش‌آموزی که امکان جهش تحصیلی دارد پس از تست آی‌کیو در استثنایی به آموزش و پرورش می‌رود و آنجا به مدرسه‌ای معرفی می‌شود و در آن مدرسه برای او سوال طرح کرده و در همان روز تصحیح می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «این شرایط امتحان دادن و رفتن به پایه‌های بعدی در جهش تحصیلی چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد؟»، تصریح کرد: در مقطعی افرادی داشتیم که از پایه دوم ابتدایی به متوسطه رفتند.

به گزارش فارس، اینکه فردی در نیمه دوم سال به دنیا آمده است و باید چند ماهی منتظر بماند تا در سال آینده به مدرسه برود شرایط خوبی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان با اختلافات سنی فاحش در مدارس رو به رو نشوند و شاید هم این شرایط به نفع آن دانش‌آموز یا فرد باشد.

لینک کوتاه : https://gonabadtimes.net/?p=8325

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • برچسب‌ها
    1392 آمریکا انتخابات امام جمعه امام جمعه گناباد امام خامنه ای ایران بجستان برجام برگزیده ها بیدخت جشنواره عمار حسن روحانی خامنه ای خراسان رضوی داعش دانشگاه آزاد دکتر حسن روحانی دکتر رجائی دکتر رجایی دکتر محمد رجائی دکتر محمد رجایی رجائی روحانی سعید جلیلی سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران شورای شهر شهردار گناباد علیرضا جاویدعربشاهی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فرودگاه گناباد فرماندار فرماندار گناباد پرسپولیس قنات قصبه نماینده گناباد و بجستان هاشمی رفسنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی محرم محمد رجائی محمد صفایی کاخک گناباد گنابادتایمز