تاریخ : شنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۵ 12 محرم 1448 Saturday, 27 June , 2026
1

معاون میراث فرهنگی: قنات گناباد در پرونده ثبت جهانی یونسکو قرار گرفت

  • کد خبر : 13389
  • 18 مهر 1394 - 9:34

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: قنات قصبه گناباد در پرونده زنجیره ای ثبت جهانی قنات های ایران در سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار دارد.

به گزارش گناباد تایمز و به نقل از ایرنا محمد حسن طالبیان با اشاره بر ویژگی نخستین قنات شاخص ایران در فهرست ۱۱ گانه قنات های ایران که در پرونده زنجیره ای قنات های کشور برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود، گفت: قنات قصبه گناباد از مهمترین قنات های کشور است که شاهکار نبوغ بشر و از ابداعات نیاکان ما در احصاء و مدیریت منابع آبی محسوب می شود.
در زمان حاضر بیش از ۴۰ هزار قنات در سطح کشور وجود دارد که بسیاری از آن ها به دلیل ناکارآمدی در مدیریت آب و حفر بی رویه چاه های غیرمجاز خشک شده و رها مانده اند.
پرونده زنجیره ای ثبت جهانی قنات های کشور در فهرست یونسکو برای نخستین بار در کشور با همکاری سه جانبه وزارت نیرو، وزارت جهاد و کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین شده است. این پرونده در شرایطی برای ثبت جهانی در یونسکو پیشنهاد شده است که ایران در شرایط کنونی با بحران شدید آب و خشکسالی مواجه است.
براساس گزارش میراث فرهنگی ، طالبیان افزود: گناباد در گذشته منطقه ای بود که آبی در آن جاری نبود ، چشمه ای نیز از دل این سرزمین خشک نمی جوشید اما مردم منطقه ۲۵۰۰ سال پیش با حفر قنات موجب رونق این خطه و شکل گیری مناطق مسکونی شدند.
وی پرونده زنجیره ای ثبت جهانی قنات های ایران را در بازخوانی تاریخ و استفاده از تجارب گذشتگان در حفظ منابع آبی کشور در شرایط کنونی مناسب دانست.
معاون میراث فرهنگی سازمان گفت: قنات قصبه گناباد، در سرزمینی حفر شده است که میزان باران متوسط در آن به بالاتر از ۱۶۰ میلی متر نمی رسد با این وجود این قنات کهن ترین قنات کشور است که بیش از ۲۵۰۰ سال آب دارد و هنوز زنده است.
اگرچه قدمت قنات قصبه گناباد با دوره هخامنشیان برابری می کند اما مهمترین شاخصه این قنات به عمق مادرچاه و تکنولوژی حفر قنات، همچنین شیوه بهره برداری آب از این قنات کهن کشور بازمی گردد. قنات قصبه گناباد از ۲۵۰۰ سال پیش تاکنون بدون کاهش میزان آب هنوز مورد بهره برداری قرار می گیرد و با مدیریت سنتی تا فاصله ۴۰ کیلومتری از شمال گناباد را سیراب می کند.

لینک کوتاه : https://gonabadtimes.net/?p=13389

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • برچسب‌ها
    1392 آمریکا انتخابات امام جمعه امام جمعه گناباد امام خامنه ای ایران بجستان برجام برگزیده ها بیدخت جشنواره عمار حسن روحانی خامنه ای خراسان رضوی داعش دانشگاه آزاد دکتر حسن روحانی دکتر رجائی دکتر رجایی دکتر محمد رجائی دکتر محمد رجایی رجائی روحانی سعید جلیلی سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران شورای شهر شهردار گناباد علیرضا جاویدعربشاهی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فرودگاه گناباد فرماندار فرماندار گناباد پرسپولیس قنات قصبه نماینده گناباد و بجستان هاشمی رفسنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی محرم محمد رجائی محمد صفایی کاخک گناباد گنابادتایمز