به گزارش گنابادتایمز ريا از گناهان بزرگ است Ùˆ ريشه آن عدم معرÙت Ùˆ يا كمى معرÙت نسبت به خداوند متعال Ùˆ نيز بىâ€Ø®Ø¨Ø±Ù‰ از جايگاه رÙيع انسان Ùˆ هد٠زندگى اوست. انسانى كه همه توÙيقات Ùˆ نعمتâ€Ù‡Ø§ Ùˆ دارايى خود را از خداوند متعال مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ باور دارد كه همه قدرتâ€Ù‡Ø§ Ùˆ نعمتâ€Ù‡Ø§ Ùˆ وجود ما از اوست Ùˆ اگر يارى Ùˆ كمك او نباشد، موÙÙ‚ به هيچ كار خيرى Ùˆ كمالى نمىâ€Ø´ÙˆÙŠÙ…ØŒ اعمال خود را بزرگ Ùˆ مهم به شمار نمىâ€Ø¢ÙˆØ±Ø¯ Ùˆ آن را به رخ ديگران نمىâ€ÙƒØ´Ø¯ØŒ اين كار معنايش اهميت دادن به كارهاى خود Ùˆ بزرگ جلوه كردن آن در نظر Ùرد رياكار است ودلالت مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ كه من اين توانايى Ùˆ قدرت Ùˆ كمال را از خودم دارم نه از خداوند.چرا آدمى كارى را براى مردم Ùˆ به قصد توجه آنان انجام دهد Øتى اگر Ùرض كنيم كه تمامى مردم سپاسگزارند Ùˆ قدر كار ديگرى را دانسته Ùˆ به آن ارج خواهند نهاد باز هم انجام كار براى جلب نظر آنان Øماقت است. زيرا هر قدر كه آنان سپاسگزارى كنند عاÙيت همه زوال پذير Ùˆ نابود شدنى هستند .
Øال چرا انسان بر روى آب خانه بسازد Ùˆ بر باد لانه گزيند اگر اين جهان خدايى دارد كه ازلى Ùˆ ابدى است Ùˆ همه اعمال در نظر اوست Ùˆ اوست كه يَعْلَم٠اَلسÙّرَّ ÙˆÙŽ أَخْÙى†يَعْلَم٠خائÙÙ†ÙŽØ©ÙŽ اَلْأَعْيÙÙ†Ù ÙˆÙŽ ما تÙخْÙÙÙŠ اَلصÙّدÙور٠.
سر Ùˆ مخÙÛŒ â€ØªØ± از سر را Ù…ÛŒ â€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ Øركت چشم ها آنچه را كه قلب ها پنهان كرده Ù…ÛŒ â€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ چرا آدمى با او معامله نكند Ùˆ سرمايه عمل را كه بالاترين ارزش آورى انسان است در نزد او ذخيره ننمايد.
چرا بنا را بر پايهâ€Ø§Ù‰ استوار Ùˆ خلل ناپذير بنا نكنيم آيا سزاوار است كه آدمى كوچكâ€ØªØ±ÙŠÙ† Øركات خود را براى بندگانى كه نوعا ناسپاس هستند انجام دهد Ùˆ عمل را تباه سازد چرا براى خداوند كار نكند Ùˆ تنها او را طر٠Øساب خود قرار ندهد كه نه ناسپاس است Ùˆ نه بى اطلاع Ùˆ نه ناتوان از دادن اجر Ùˆ مزد؟
در این مجال به بررسی این Ø¢Ùت اجتماعی Ùˆ ریشه های به وجود آمدن آن در جامعه به نقل از Ø¢ÛŒ پرس Ù…ÛŒ پردازیم.
شاید یکی از Ø¢Ùات دینی ما Ú©Ù‡ متجلی در صØنه اجتماع نیز همیشه بوده است، ریا Ùˆ ریا کاری بوده Ú©Ù‡ ثمرات بد Ùˆ ناخوشایندی داشته است.ریاکاری پس از مدتی موجب انØطاط، ارتشاء Ùˆ باندبازی در جامعه Ù…ÛŒ شود Ùˆ اÙکار عمومی را منزجر Ù…ÛŒ کندÂ
“آگاه باشید Ú©Ù‡ ریا (هرچند اندک) شرک است Ùˆ هم‌نشینی با اهل هوی Ùˆ هوس، عامل Ùراموشی ایمان Ùˆ زمینه Øضور شیطان است.”  امام علی(ع)
تظاهر Ùˆ ریا شاید Ø¢Ùت عمومی جوامع دینی تلقی شود. هر چند اکنون تا Øدودی Øصارها شکسته شده Ùˆ Ùردگرایی رو به گسترش است Ùˆ دیگر بازار ریا Ùˆ تظاهر مانند گذشته گرم نیست، اما هنوز هم از بین نرÙته، کسانی برای دستیابی به موقعیت‌های برتر از این Øربه استÙاده می‌کنند.Â
یکی از عوامل گسترش ریاکاری اصالت دادن مدیران جامعه به ظواهر Ùˆ کلیشه‌هاست. وقتی متقاضیان کار Ùˆ ارباب رجوع متوجه اهمیت ظواهر برای مدیران می‌شوند، با زیرکی ظاهر خود را با خواسته آنان ولو به صورت گذرا مطابقت می‌دهند Ùˆ با دو شخصیت پنهان Ùˆ آشکار از سد نظارت مدیران می‌گذرند Ùˆ به مقصد می‌رسند. در این میان تنها اخلاص Ú©Ù‡ گوهر دین به شمار می‌آید قربانی می‌شود، اÙراد Ùرصت‌طلب با مهارت در سایه‌ی ریاکاری خویش وارد گردونه قدرت سیاسی Ùˆ اقتصادی می‌شوند Ùˆ به نان Ùˆ نوایی می‌رسند.
گرچه اگر عمل انسان بر اخلاص، ایمان، شناخت Ùˆ عواط٠دینی متکی نباشد، Ùاقد ارزش است، اما برخی مدیران Ùˆ نخبگان چون روشی برای درک دینداری دیگران نمی‌شناسند، به ظواهر بسنده می‌کنند. البته در جامعه اسلامی ØÙظ ظواهر Ùˆ شئون اجتماعی Ú©Ù… اهمیت نیست Ùˆ اجتماع مسلمین باید از ظاهری آراسته Ùˆ شایسته اØکام Ùˆ اخلاق دینی برخوردار باشد، اما اÙراط در ظاهر سازی نتیجه‌ای جز ریاکاری Ùˆ دورنگی ندارد.
امروزه انسانهای شایسته‌ای Ú©Ù‡ ظاهرسازی را مغایر با عزت Ù†Ùس می‌دانند، منزوی شده، اÙراد سبک‌سر Ùˆ سیاس با ظاهری متین Ùˆ تکرار الÙاظی خوشایند از نردبان قدرت بالا می‌روند. استمرار این وضعیت موجب می‌شود تا نظام اداری، اقتصادی Ùˆ اجتماعی به تدریج از درون پوک شود Ùˆ باندها Ùˆ گروه‌هایی در بدنه Øاکمیت، مناÙع نامشروعی را برای خود سازماندهی کنند Ùˆ به نام دین، کام خود را از امکانات ملی شیرین سازند.
چون ظاهرسازی Ùˆ دورنگی با Ùطرت الهی انسان سازگار نیست، پس از مدتی موجب انØطاط، ارتشاء Ùˆ باندبازی در جامعه شده Ùˆ اÙکار عمومی را منزجر می‌کند. باید با روش‌های سنجیده‌ای مدیران جامعه را از اÙراط در ظاهرگرایی Ùˆ اصالت دادن به کلیشه‌ها بازداشت Ùˆ Ù‚Ø¨Ø Ø±Ø°Ø§ÛŒÙ„ÛŒ چون ریا را با زبان هنر، وعظ Ùˆ ادب برای جامعه ØªØ´Ø±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯ Ùˆ با تشویق Ùˆ قدردانی از کسانی Ú©Ù‡ وجدان کاری دارند Ùˆ مخلصانه برای تØقق اهدا٠انقلاب Ùˆ خدمت به جامعه می‌کوشند، زمینه را برای طرد عناصر متملق Ùˆ دو رنگ از گردونه قدرت Ùراهم نمود.
عملکرد اÙراد بهترین راه تشخیص وجدان کاری آنهاست. Ùرد مطیعی Ú©Ù‡ ظاهری موجه دارد اما کار موثری برای مردم نمی‌کند Ùˆ تنها از مقام خود برای راØتی خویشاوندان Ùˆ بستگانش بهره می‌جوید، نباید با Ùرد منتقدی Ú©Ù‡ گرچه ظاهری موجه ندارد، اما با کارنامه‌ای درخشان برای اعتدال دین Ùˆ رÙاه مردم می‌کوشد، مساوی قلمداد گردد. اگر اصل را بر دستاورد اÙراد بگذاریم Ùˆ عملکردها را ارزشیابی کنیم، Ùضای مدیریت جامعه غنی می‌شود Ùˆ مدیران از خطر اÙراط در ظاهرگرایی نجات می‌یابند. ادای Øقوق مردم بدون توجه به ظواهر ایشان، پایگاه ریا در بستر Ùرهنگ عمومی را تضعی٠می‌کند.